Presto Brandsäkerhet og Aptum går sammen og bliver Nordens ledende aktør indenfor brandsikkerhed. Adelis bliver ny hovedaktionær

Presto Brandsäkerhet AB køber hurtigvoksende Aptum AB og bliver en Nordisk markedsleder med en samlet omsætning på over SEK 700 millioner. Takket være Prestos markedsledende position indenfor risikostyring ved brand og Aptums innovative pakkeløsninger, bliver gruppen en omfattende partner indenfor strategisk brandrisikostyring. I forbindelse med transaktionen bliver Adelis ny hovedaktionær.

Presto blev grundlagt i 1959 af Gunnar Danielson og har under ledelsen af den nuværende CEO, Anders Danielson, udviklet sig til Nordens største aktør indenfor brandsikkerhed. Presto er tilstede i mere end 50 byer i Skandinavien og leverer sine services og produkter til over 50.000 kunder via konceptet ”Fire Risk Management”. Presto har hovedkontor i Katrineholm, hvor de har egenproduktion og centrallager.

Aptum blev grundlagt i 2005 af Gustav Paringer og Gustav Nord, og er blevet markedsledende indenfor brandslukningsløsninger og brandsikkerhed i Nordsverige. Aptum leverer innovative løsninger indenfor brandsikkerhed, uddannelse og fald-sikkerhed. Aptum vil blive drevet som et datterselskab til Presto og opretholde sin stærke lokalforankring i Nordsverige.

”I snart 60 år har min vision været at ingen skal komme til skade og intet skal blive beskadiget ved brand på arbejdspladserne. Siden da har Presto udfordret industrien og drevet den teknologiske udvikling for at skabe værdi og levere sikkerhed til kunderne. Nu transformerer vi endnu engang branchen og sammen med Aptum skaber vi Nordens ledende helhedsleverandør af risikostyring ved brand og sikkerhed”, siger Anders Danielson, CEO for Presto.

”At blive en del af denne koncern skaber unikke muligheder for både Aptums og Prestos kunder og medarbejdere. Takket være Prestos brede kompetencer indenfor risikostyring ved brand og deres store kundebase, kommer vi sammen til at kunne udbyde et omfattende koncept der vil bidrage til et mere sikkert arbejdsmiljø i hele Norden”, siger Gustav Paringer, CEO for Aptum.

For yderligere at forstærke den nye koncerns muligheder for fortsat vækst, går Adelis Equity Partners ind som ny hovedaktionær. Anders Danielson og Aptums stiftere forbliver store aktionærer i Presto-koncernen.

”Vi har fulgt Presto og Aptum gennem en lang periode og er stolte over at blive ejere af Nordens ledende aktør indenfor brandsikkerhed. Vi ser frem til at arbejde sammen med ledelsen og fortsat investere i fremtidig vækst og nye innovative løsninger til kunderne”, siger Erik Haller fra Adelis.

”Adelis har meget erfaring med at investerer sammen med dygtige entreprenører og veldrevne familie virksomheder. Med et langsigtet perspektiv og et fælles syn på fremtiden, vil vi sammen videreudvikle Presto til en endnu stærkere aktør i Norden”, siger Jan Åkesson fra Adelis.

Transaktionen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse og forventes at færdiggøres i november-december 2018.

For yderligere informaiton kontakt:

Anders Danielson, CEO Presto Brandsäkerhet AB, +46 708 76 01 01

Gustav Paringer, CEO Aptum AB, +46 907 80 80 02

Adelis Equity Partners: Erik Hallert, erik.hallert@adelisequity.com, +46 709 36 80 41

Om Presto Brandsäkerhet

Presto Brandsäkerhet AB er en komplet partner og tilbyder gennem konceptet ”Fire Risk Management” omfattende sikkerhedstjenester og brandsikringsprodukter med tilhørende landsdækkende service. Virksomheden blev grundlagt i Katrineholm i 1959 og hjælper i dag alle typer af virksomheder og organisationer med at udvikle tilpasset og effektiv risikostyring i forbindelse med brandbeskyttelse. Med næsten 60 års erfaring, lokal tilstedeværelse og mere end 300 medarbejdere er Presto i dag en ledende aktør i branchen. For yderligere information, se www.presto.se.

Om Aptum

Aptum AB er en helhedsleverandør af ulykkesforebyggende tjenester, med hovedkontor i Umeå, men operer over hele Nordsverige. Aptum er unikt positioneret grundet deres brede portefølje af træningsservices og løsninger indenfor fald-beskyttelse. Aptum har 80+ medarbejdere fordelt på ni lokationer. For yderligere information, se www.aptum.se.

Adelis er en aktiv partner i at skabe værdi for mellemstore nordiske virksomheder. Adelis blev grundlagt med et mål om at blive den førende Nordiske kapitalfond på markedet for mellemstore virksomheder. Adelis blev stiftet i 2013 og har siden været en af mest aktive investorer i markedet for mellemstore virksomheder i Norden med 17 platform investeringer og mere end 40 tilkøb til disse. Adelis har ca. EUR 1 mia. under forvaltning. For yderligere information, besøg venligst www.adelisequity.com.