Adelis køber majoritetspost i Green Team Group og investerer et trecifret millionbeløb i virksomheden

Adelis foretager sit tredje opkøb og skaber solidt grundlag for vækst i Green Team Group

Adelis Equity Partners Fund I (”Adelis”) indtræder som majoritetsaktionær i Green Team Group A/S (”Green Team Group”), som er en af Europas førende producenter og leverandører af juletræsplanter, juletræer og dekorationer med egenproduktion på ca. 3.600 ha i Danmark, Polen, Skotland og Frankrig.

Green Team Group blev etableret i 1992 under navnet Brdr. Majlands Planteskole, og virksomheden er siden videreudviklet med altovervejende fokus på produktion og salg af juletræer i selskabet Green Team Holding A/S samt en fortsættelse af planteskoleaktiviteterne i Majland A/S. Koncernen har hovedsæde i Sdr. Omme og markedsfører gennem egne salgsselskaber produkter direkte til nogle af de største detailhandelskæder i Europa. Green Team Group nåede i 2013 en omsætning på 247 mio. kr. samt et resultat af primær drift (EBIT) på 152 mio. kr.

Med Adelis som majoritetsaktionær får Green Team Group adgang til et trecifret millionbeløb i ekspansionskapital, så koncernen kan realisere målsætningen om at mere end fordoble afsætningen af juletræer frem mod 2020 ved at styrke relationerne til detailhandelen og udvide i Østeuropa. I forbindelse med ændringen i ejerkredsen gennemføres et generationsskifte i ledelsen, hvor kommerciel direktør (CCO) Hans Schultz tiltræder som CEO, mens nuværende CEO Peder Østbjerg fortsætter som bestyrelsesmedlem og medejer. Endvidere tiltræder Mads Vemmelund som CFO. Alle øvrige partnere og aktionærer fortsætter som medejere af det fælles holdingselskab,  Green Team Group.

”Vores strategi har skabt gode resultater i de senere år, hvor vi har formået at løfte afsætningen og etablere en stærk position i den europæiske detailhandel og på de vigtige vækstmarkeder i Østeuropa og Rusland. Adelis bidrager med den finansielle styrke og adgang til ledelsesmæssige kompetencer, som lader os realisere vores ambitiøse målsætninger i de kommende år,” siger Peder Østbjerg, CEO og medejer i Green Team Group.

”Green Team Group spiller en væsentlig rolle i den igangværende professionalisering af juletræssalget på en række europæiske markeder, og virksomhedens unikke markedsposition og stærke relationer til de store detailkæder er et godt udgangspunkt for vækst. Vi ser frem til at bidrage til virksomhedens udvikling mod at blive detailhandelens foretrukne leverandør i et spændende marked med store strukturelle ændringer,” siger Steffen Thomsen, partner i Adelis.

Det er mellem parterne aftalt ikke at oplyse købsprisen.

Adelis blev i forbindelse med investeringen rådgivet af brancheeksperterne Søren Overgaard Laursen og Torben Sommer-Larsen samt Bruun & Hjejle og PwC. Green Team Group blev rådgivet af Handelsbanken, Deloitte og Plesner.

For yderligere information, kontakt venligst

Peder Østbjerg, CEO, Green Team Group, +45 4033 9157

Steffen Thomsen, Partner, Adelis Equity Partners, +45 4028 3409

Om Green Team Group

Green Team Group A/S er Europas førende producent og leverandør af juletræsplanter, juletræer og dekorationer med egenproduktion i Danmark, Polen, Skotland og Frankrig. Green Team Group’s salgsselskaber afsætter produkterne direkte til store europæiske detailkæder og havecentre. Besøg www.greenteam-group.dk for yderligere information.

Om Adelis Equity Partners

Adelis er en aktiv investor og partner for værdiskabelse i små og mellemstore nordiske selskaber. Adelis blev etableret i 2012 med målet om at blive den førende kapitalfond med fokus på investeringer i mellemstore virksomheder i Norden. Adelis´ medarbejdere har sammenlagt 85 års erfaring med investeringer, har foretaget over 50 virksomhedsopkøb og været aktive i flere end 50 bestyrelser i mellemstore virksomheder. Vores nuværende fond er på SEK 3,7 milliarder, og Adelis har kontorer i Danmark og i Sverige. Besøg www.adelisequity.com for yderligere information.