I fremtiden skal brøkregning fordele formuen ved en skilsmisse

Ny betænkning foreslår en formueordning, hvor der først skal være fuld ligedeling, når ægteskabet har varet mindst 7 år. Det foreslås blandt andet, at 1/8 af formuerne skal indgå i ligedelingen fra ægteskabets indgåelse, efter 1 år, 2/8 og så fremdeles, indstil ligedelingen slår fuldstændigt igennem.

”Det kan faktisk gå hen og blive temmelig kompliceret. En ægtepagt fra starten af samlivet, der skal gælde for det kommende ægteskab eller aftale om særeje oprettet under ægteskabet vil være langt mere enkel og give begge parter sikkerhed – også inden ægteskabet indgås”, udtaler advokat og formand for Alliance Advokater, Lisbeth Egede Andersson.

Alliance advokaternes familieretsrådgivere vurderer, at de nye regler, såfremt de måtte blive vedtaget, kan blive svære at håndtere for danskerne.

”Der findes allerede løsninger, som stort set tager højde for nutidens familiers ligestilling mellem ægtefællerne, og som sikrer begge parter. Uanset, om man ændrer reglerne, så vil netop særeje via oprettelse af ægtepagt være afgørende til sikring af ægtefællerne, både ved skilsmisse og ved dødsfald”, udtaler formand for Alliance Advokater.

Betænkningen og lovforslaget forventes vedtaget og indarbejdet under et sæt overgangsregler. Alliance Advokater har opstillet en tjekliste, som ægtefæller med fordel kan tage udgangspunkt i, når de vil sikre sig en fair fordeling af formuen.

• Overvej om der skal aftales særeje eller formuefælleskab?
  • Hvad skal der ske med de enkelte aktiver? og gælden?
  • Skal boligen være fælleseje eller særeje?
  • Skal virksomheden sikres som særeje?
  • Skal pensioner deles ved skilsmisse?
  • Tjek jeres nuværende aftaler

Lisbeth Egede Andersson
Formand for foreningen Alliance Advokater
mobil: 45 5283 2451
tlf: 45 4579 2111
lea@alliance2970.dk

Alliance Advokater

Foreningen arbejder med alle spørgsmål indenfor privatrådgivning og dækker hele Region Hovedstaden. Situationen og erfaringerne viser, at ægtefæller, og samboende, der påtænker at indgå ægteskab, og som inden, eller under ægteskabet, opretter ægtepagt, klarer sig bedre end dem, som ikke har forberedt sig på et eventuelt brud.

Tags:

Om os

Foreningen Alliance Advokater består af 11 medlemsvirksomheder fordelt over hele Hovedstadsregionen. Du finder en medlemsvirksomhed i Gilleleje, Helsingør, Helsinge, Frederiksværk, Hørsholm, Frederikssund, Stenløse, Holte, Gladsaxe, Hvidovre og Ishøj. Medlemmerne har det til fælles, at de alle er mindre og mellemstore advokatvirksomheder, som er placeret i Hovedstadsregionen. Alle er 100% uafhængige af hinanden, og ingen er medlemmer af en kæde eller en koncern, men har fokus på deres lokalområde og skal ikke skabe forretning til hinanden. Det er det faglige netværk og sikkerheden for at have adgang til viden, som man måske ikke selv besidder, der er afgørende. Det betyder at alle klienter får én advokat som personlig rådgiver. En advokat som bor i samme lokalområde eller region som klienten selv gør. Det giver enkel og hurtig adgang til din advokat.