Skal der betales skat af store julegaver?

Julen nærmer sig. Har du lyst til at give ekstra store julegaver til dine børn? I så fald skal du være opmærksom på reglerne, så dine børn undgår at skulle betale gaveafgift.

I moderne familier med dine, mine og vores børn er det meget vigtigt at have styr på, hvornår du kan give afgiftsfrie gaver.

SKAT har fastsat regler om, hvor meget du må give dine børn og nærtstående familiemedlemmer, uden at der skal betales afgift af beløbet, men der er visse grænser, du skal være opmærksom på.

”Dit barn skal betale 15 % i gaveafgift, hvis gavens beløb overstiger den gældende grænse på 60.700 kr. Giver du en gave til en person, som ikke hører til kredsen af nærtstående familiemedlemmer – som den defineres i juridisk forstand – skal der betales indkomstskat af gaven, hvilket kan beløbe sig til hele 59 %”, fortæller Peter Boholdt, advokat hos Alliance Advokater. Peter Boholdt fortæller også, at der gælder særlige regler for svigerbørn og stedforældre samt bedsteforældre. ”Reglerne er ikke så lige til, og det overrasker for eksempel de fleste, at søskende ikke hører til kredsen af nærtstående familiemedlemmer. Det betyder, at ens bror eller søster skal betale indkomstskat af gaven.”

Ønsker du at give din partners børn gaver, og er du ikke gift med din partner, risikerer børnene at skulle betale indkomstskat af gaven. En problematik som Alliance Advokater kender til. ”Du kan nemlig kun give dine partners børn afgiftsfrie gaver, hvis du har boet sammen med dem i de sidste 2 år”, fortæller Allianceadvokaten.

Papirløse samlevende, som ikke har boet sammen i mere end 2 år, falder ikke ind under reglerne om afgiftsfrie gaver. Ønsker et kærestepar at give store gaver til hinanden, skal de derfor betale indkomstskat, hvis de ikke opfylder 2 års-kravet. Anderledes er det for ægtepar, som godt kan give afgiftsfrie gaver uden beløbsgrænse. Dog kræves det som hovedregel, at de opretter en gaveægtepagt.

Holder du dig inden for beløbsgrænsen, kan du overføre beløbet via eksempelvis netbank, men for en sikkerheds skyld anbefales det at få hjælp fra en advokat til at udforme et gavebrev, der er en skriftlig dokumentation for gaven.

Taksterne for afgiftsfrie gaver reguleres hvert år, så kontrollér altid, at dine gaver ikke overstiger de afgiftsfrie grænser.

Hvornår kan du give store gaver til dine børn:

• Du må give hvert af dine børn op til 60.700 kr. i gave, uden at barnet skal betale afgift.
  • Er du gift, må du give dine stedbørn op til 60.700 kr. hver.
  • Er du ikke gift, men ønsker at give din partners børn gaver, skal du have boet sammen med dem i to år, førend du kan give dem afgiftsfri gaver.

Peter Boholdt
pb@muffadvokater.dk

Fakta om Alliance Advokater

Foreningen arbejder med alle spørgsmål indenfor privatrådgivning og dækker hele Region Hovedstaden. Situationen og erfaringerne viser, at ægtefæller, og samboende, der påtænker at indgå ægteskab, og som inden, eller under ægteskabet, opretter ægtepagt, klarer sig bedre end dem, som ikke har forberedt sig på et eventuelt brud.