Alstom præsenterer den nyeste signalteknologi, som er under implementering i det danske jernbanenet

Alstom og Banedanmark, som er ansvarlig for statens jernbaner i Danmark, præsenterede i dag Hans Majestæt Kongen af Belgien og Hans Kongelige Højhed Kronprinsen af Danmark for det nyeste inden for signalteknologi i Danmark i forbindelse med Belgiens statsbesøg i landet.

Alstom er i øjeblikket ved at udskifte det eksisterende signalsystem i den østlige del af Danmark med Atlas, som er virksomhedens ERTMS-løsning (European Rail Traffic Management System) Dette jernbanenet består af en mere end 734 km lang dobbeltsporet strækning og 90 stationer. Sidste sommer testede Alstom og Banedanmark med succes ETCS (European Train Control System) level 2, baseline 3, som er den nyeste ERTMS-baseline, for første gang nogensinde på verdensplan. Atlas’ løsning til Banedanmark er udviklet af Alstom-teams i Charleroi – hvor virksomhedens kompetencecenter for ERTMS er beliggende – og implementeret med støtte fra Alstom-teams i København og Bologna i Italien.

Præsentationen fandt sted på Københavns trafikstyringscenter, som er udstyret med Alstoms trafikstyringssystem. Besøget, som havde fokus på det danske signalprogram og fordelene ved implementering af ERTMS, omfattede en livedemonstration ved hjælp af skærme og køresimulatorer.

Det er Alstom, som har taget initiativ til dagens besøg. Alstom har også investeret i projektet, fordi virksomheden ønskede at bruge det danske ERTMS-program til at præsentere sin ekspertise inden implementering af ERTMS-systemer. Jeg har bemærket mig disse initiativer. Og jeg opfatter det som et stærkt signal om Alstoms engagement i projektet, som med al tydelighed viser, at de har i sinde at gøre alt, hvad der er muligt for at sikre, at programmet kan fuldføres inden 2023”, udtaler Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

”Vi er meget beærede over at få besøg af Hans Majestæt Kongen af Belgien og Hans Kongelige Højhed Kronprinsen af Danmark på et af de projekter, vi udfører for Banedanmark. Alstom er en af verdens førende virksomheder inden for signalsystemer til jernbaner. Alstoms ERTMS-udstyr findes ombord på mere end tre fjerdedele af verdens togsæt og langs mere end 18.000 km jernbanenet”, udtaler Christian Algreen-Ussing, administrerende direktør for Alstom Denmark.

De nyeste versioner af Atlas er i stand til at tilpasse sig til forskellige trafikkrav og kan således dække strækninger, hvor der kører mellem 6 og 600 tog pr. dag fordelt på en blanding af godstog, regionaltog, nærbanetog og endda højhastighedstog. Det giver øget fleksibilitet i driften på strækninger, hvor der kører konventionelle tog, hvilket øger kapaciteten på strækningen, samtidig med at det reducerer mængden af elektrisk udstyr og signaludstyr langs sporene. Atlas kan bruges på tværs af de europæiske jernbanekorridorer. De avancerede trafikstyringscentre, som det, der findes hos Banedanmark i København, tillader desuden bedre overvågning af togtrafikken og bedre håndtering af driftsforstyrrelser.

For more information, please contact Maria Parent, Communications Manager, Alstom Nordics, phone: 46 76 807 65 50
maria.parent@alstom.com

About Alstom
As a promoter of sustainable mobility, Alstom develops and markets systems, equipment and services for the railway sector. Alstom manages the widest range of solutions in the market – from high-speed trains to metros and tramways – customised services (maintenance, modernisation) and infrastructure and signalling solutions. Alstom is a world leader in integrated railway systems. It recorded sales of €6.9 billion and booked €10.6 billion of orders in the 2015/16 fiscal year. Headquartered in France, Alstom is present in over 60 countries and employs 31,000 people today.
www.alstom.com www.alstom.com/nordics