ALTIA KØBER VIN- OG SPIRITUSPORTEFØLJE FRA PERNOD RICARD

Pressemeddelelse 15. februar 2010 ALTIA KØBER VIN- OG SPIRITUSPORTEFØLJE FRA PERNOD RICARD Altia overtager mærker, produktion og logistikvirksomheder i Danmark og Sverige for et kontant beløb på € 82 millioner (DKK 610 million). Altia Plc erhverver en vinmærkeportefølje inklusive Chill Out og Blossa Glögg og en række hæderkronede spiritusmærker i Danmark og Sverige. Spiritusmærkerne er fx 1-Enkelt-Bitter, O. P. Anderson, Skåne Akvavit, Svenska Nubbar, Explorer, Kronvodka, Lord Calvert Canadian Whisky og Barracuda Rum. Transaktionen mellem Altia og Pernod Ricard omfatter også Svendborg tapperiet og logistikcentrene i Odense og Årsta i Sverige. Samtidig med købet har Altia indgået langsigtede aftaler vedrørende fremstilling, aftapning og logistik med Pernod Ricard Danmark og Pernod Ricard Sverige. Handelen vil øge Altias nettoomsætning med omkring 85 millioner euro og antal medarbejdere med omkring 280 personer. Købet er betinget af godkendelse fra de svenske konkurrencemyndigheder. Med denne transaktion bliver Altia den førende spiller indenfor alkoholiske drikke i Norden. Med købet placerer virksomhedens aktiviteter og forretningsportefølje sig på et nyt niveau og skaber en stærk position i Danmark og Sverige. De nævnte mærker supplerer Altias nuværende produkter og varemærker utroligt godt. Altias strategi bygger på to hjørnesten – dels opbygning af egne mærker og dels at give vores internationale leverandører en førende serviceplatform til at udvikle deres forretning yderligere i Norden og Baltikum. Svendborg-tapperiet giver fx vore samarbejdspartnere og kunder endnu bedre paknings- og aftapnings-muligheder tæt på forbrugerne. "Vi ønsker at udvikle Altia gennem større effektivitet, bedre kunde- og partnerservice samt investeringer i både egne mærker og leverandørmærker. De erhvervede mærker har en stærk arv og position på markedet. Dette opkøb er derfor et naturligt næste skridt i vores vækststrategi på vores hjemmemarked, i de nordiske lande og Baltikum. Vi ser frem til at begynde samarbejdet med alle dem, der har arbejdet med disse mærker. Deres bidrag sammen med Altia’s nuværende kompetencer vil helt sikkert hjælpe Altia i sin vækststrategi," siger Antti Pankakoski, CEO for Altia Plc. For yderligere oplysninger kontakt venligst: Antti Pankakoski, CEO, Altia Plc +358 40 844 1666, antti.pankakoski@altiacorporation.com Altia Plc Altia er en vin- og spiritusvirksomhed der fremstiller, distribuerer og markedsfører egne mærker og leverandørmærker. Altia destillerer alkohol af byg, og har stærke nationale mærker og få internationale mærker som Koskenkorva, Maximus og Grönstedts. Altia repræsenterer også internationale kvalitetsmærker fra hele verden. Altia er ejet af den finske stat. I 2009 var Altias nettoomsætning 407,3 millioner euro, og antal medarbejdere næsten 950. Selskabet arbejder i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland og Letland. Altia har et destilleri i Koskenkorva (Finland) og en drikkevarefabrik i Rajamäki (Finland) med traditioner tilbage fra 1888. Den estiske spritfabrik Tabasalu fremstiller mindre partier. Altia er markedsleder i Finland og bliver nu også en førende aktør I Sverige. Altia koncernens danske selskab er Altia Denmark. Pernod Ricard Koncernen blev dannet ved en fusion af Pernod og Ricard (1975). Siden har gruppen været i fortsat udvikling gennem både organisk vækst og opkøb. Koncernen er i løbet af det seneste tiår blev en af verdens to største spillere på vin og spiritusområdet. Det er bla. sket gennem opkøb af Seagram (2001), Allied Domecq (2005) og i 2008 opkøb af Vin & Sprit-koncernen. Den samlede omsætning var EUR 7.203 mio. i 2008/09. Pernod Ricard har en af de mest prestigefyldte mærkeporteføljer i sektoren: ABSOLUT Premium Vodka, Ricard pastis, Ballantines. Chivas Regal og The Glenlivet skotsk whisky, Jamesons Irish whiskey, Martell Cognac, Havana Club rom, Beefeater gin, Kahlua og Malibu likør, Mumm og Perrier-Jouët champagne, samt Jacobs Creek og Montana vine. Gruppen har valgt en decentral organisering, med seks mærkevareejere og 70 distributionsselskaber etableret i hvert nøglemarked. Selskabet har i alt næsten 19.000 ansatte. Pernod Ricard er stærkt engageret i en bæredygtig udvikling og opfordrer forbrugerne til ansvarlig omgang med vin- og spiritus. Pernod Ricard er børsnoteret på NYSE Euronext (Ticker:RI; ISIN-kode: FR0000120693) og er medlem af CAC 40-indekset.