Amadeus lancerer ny platform til fremtidens lufthavne

En cloud-baseret platform til ”common use”-tjenester skal mindske både omkostninger og pladsbehov i lufthavnene. Løsningen kan tilpasses alle lufthavne, flyselskaber og ground handling-selskaber, alt efter størrelse, og vil vil forbedre forbedre oplevelsen for passagerer og mindske køerne.

23. april 2014: Amadeus styrker nu yderligere udviklingen af fremtidens lufthavne med lanceringen af Amadeus Airport Common Use Service (ACUS), en fælles platform til lufthavne, flyselskaber og ground handling funktioner som checkin, billetservice, bagagehåndtering, gateservice, rampeservice osv. ACUS er næste generations lufthavnsplatform med kapacitet til at klare alle funktioner i forbindelse med håndtering af passagerinformation.

Langt de fleste af verdens lufthavne benytter i dag en traditionel og dyr ”common use”-model, som indebærer en langvarig leverandør- og fysisk infrastruktur i lufthavnen. Amadeus ACUS gør det nu muligt for lufthavne at eliminere disse dyre systemer og dermed mindske de operative omkostninger samt indvirkningen på miljøet. Ydermere vil lufthavnene være mere smidige og fleksible, når der skal reageres på uventede situationer, som f.eks. vejrforstyrrelser og høje trafikbelastninger.

En centraliseret tilslutning til lufthavnene og forenklet passagerhåndtering vil også mindske omkostningerne for flyselskaber. Den effektiviserede proces betyder også en hurtigere og smidigere oplevelse for passagererne i lufthavnen.

Vigtige funktioner fra Amadeus ACUS:

• Virtualiseringsteknik til applikationer: reducerer lufthavnens behov for udstyr på stedet, hvilket betyder lavere omkostninger

• Cloud-baseret løsning: betyder skalerbarhed og elasticitet for alle lufthavne, flyselskaber og ground handling-selskaber – uanset størrelse

• Baseret på sikker netværkstilslutning og 4G-kommunikation: hurtig og enkel ibrugtagelse og vedligeholdelse

• Tilslutning til afgangskontrolsystemer for flyselskaber og lufthavnsapplikationer: omkostningseffektiv og centraliseret tilslutning for flyselskaber, der udvider netværket med nye lufthavne, samtidigt med at omkostningerne reduceres

• Komplet løsning: fra software til hardware for slutbruger med support døgnet rundt

• Kompatibel med branchestandarder (CUPPS[1] og PCI[2]): betyder en sikker og pålidelig løsning

– Lufthavnene har udviklet sig helt utroligt fra tiden med dedikerede checkin-skranker til vor tids mere fleksible og fælles omgivelser, fortæller John Jarrell, Head of Airport IT hos Amadeus. Nu er branchen klar til yderligere forbedringer for at kunne maksimere den kommercielle og operative ydeevne. Med en common use-tjeneste kan der hentes store gevinster fra effektivisering. Flyselskaber har allerede valgt cloud-teknikken til driften af flere kritiske applikationer, der hostes centralt, og jeg tror, at lufthavnene vil følge denne trend med Amadeus ACUS.

[1] Common Use Passenger Processing System: New IATA CUPPS standard that will replace IATA recommendation 1797 and harmonize the interface among airline applications and CUTE (Common Use Terminal Equipment) platforms.

[2] Peripheral Component Interconnect: a standard for connecting computers and their peripherals

Adm. direktør, Amadeus Scandinavia

Amadeus er en førende leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejsebranchen på verdensplan. Kundegrupperne omfatter rejseleverandører (flyselskaber, hoteller, jernbaneselskaber og færgeselskaber m.v.), rejsebureauer, rejse-relaterede hjemmesider samt virksomheder.

Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 10.000 medarbejdere fordelt på Madrid (koncernledelse), Nice (udvikling) og Erding (drift) samt 71 lokale Amadeus-virksomheder verden over.

Amadeus bruger en transaktionsbaseret forretningsmodel. I 2012 havde virksomheden indtægter på 3.103,7 millioner EUR og en EBITDA på 1.188,7 millioner EUR.

Amadeus er noteret på den spanske aktiebørs under børskoden "AMS.MC" og indgår i indekset IBEX 35.

Læs mere om Amadeus på www.amadeus.com/sca.