Kastrup klar til A-CDM ved hjælp af teknologi fra Amadeus

Kastrup lufthavn har implementeret løsninger fra Amadeus for at minimere forsinkelser og øge kapaciteten både på jorden og i luften.

Stockholm, 2 november 2016 – En af de største udfordringer for lufthavne i dag er, hvordan de i tæt samarbejde med andre aktører kan reducere flyforsinkelser, reagere hurtigt på uforudsete begivenheder og udnytte de tilgængelige ressourcer så effektivt som muligt.

Det er baggrunden for, at den internationale organisation Eurocontrol, som styrer luftrummet i det meste af Europa, har udviklet IT-systemet Airport Collaborative Decision Making (A-CDM). Det er en ramme for standardiserede og automatiserede processer, der samler alle informationer i ét system, og hvor alle har adgang til samme data, som anvendes af alle aktører i lufthavnen – både på jorden og i luften – for at sikre en bedre rejseoplevelse.

Nu har Amadeus og Københavns Lufthavne gennemført implementeringen af løsningerne Amadeus Airport Sequence Manager og A-CDM Portal. Det betyder, at lufthavnen – og dens flyselskaber, ground handling-selskaber og flyveledere – får pålidelige og synkroniserede informationer om lufthavnens afgange.

Løsningerne har bidraget til, at Kastrup er blevet kvalificeret som A-CDM-partner og kan certificeres af Eurocontrol, hvilket gør, at lufthavnen kan samarbejde med andre vigtige rejseaktører på den samme platform for at effektivisere turnaround-tiden i lufthavnen. Skulle andre lufthavne i Europa, som også er tilsluttet til A-CDM, f.eks. blive ramt af en omfattende forstyrrelse, sikrer systemet, at Kastrup bliver informeret omgående og kan agere derefter.

- Dette system vil hjælpe flyselskaberne til at nedbringe den tid, de tilbringer ved gaten og på landingsbanen, så de kan minimere forsinkelser, holde de rejsende glade og spare brændstof med mindre miljøpåvirkning til følge. Det er kort sagt en win-win-situation for alle parter, siger Christian Poulsen, CIO og VP Assets & Technology i Københavns Lufthavne.

I marts 2016 offentliggjorde Københavns Lufthavne og Amadeus en tiårig IT-aftale, som betyder, at lufthavnen vil indføre en række løsninger fra Amadeus. Amadeus Airport Sequence Manager og A-CDM Portal er to af de ni løsninger, som skal implementeres inden for rammerne af aftalen.

- Vi har valgt Amadeus som strategisk partner og leverandør af det IT-system, som ligger til grund for ”Expanding CPH”, vores plan for, hvordan vi skal vokse fra 25 til 40 millioner passagerer om året. Og vi er allerede kommet et godt stykke hen ad vejen, siger Christian Poulsen.

- Vi er meget glade for, at vi nu har nået denne vigtige milepæl i vores samarbejde med Københavns Lufthavne. Ved hjælp af løsningerne fra Amadeus hjælper vi lufthavnen med at forbedre den daglige drift og kundeoplevelsen, siger John Jarrell, chef for Airport IT.

Åsa Brögger
Marketing Communications Manager, Amadeus Scandinavia
E-mail: asa.brogger@sca.amadeus.com

Amadeus er en førende leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejsebranchen på verdensplan. Kundegruppen omfatter rejseleverandører (flyselskaber, hoteller, jernbaneselskaber, færgeselskaber, m.v.), rejsebureauer (fysiske og internetbaserede) samt rejsekøbere (virksomheder og forretningsrejsebureauer).

Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 13.000 medarbejdere over hele verden, fordelt på Madrid (hovedkontor), Nice (udvikling) og Erding (drift) samt 71 lokale Amadeus-virksomheder verden over.

Amadeus bygger på en transaktionsbaseret forretningsmodel.

Amadeus er noteret på den spanske aktiebørs under børskoden "AMS.MC” og indgår i indekset IBEX 35.

For mere information om Amadeus besøg www.amadeus.com/sca og den globale blog www.amadeus.com/blog