Tillægsydelser inden for luftfartsbranchen stiger med 44 procent i 2011

En ny rapport viser, at indtægterne fra tillægsydelser inden for luftfartsbranchen vurderes at nå 32,5 milliarder dollar for 2011 – en stigning på 9,9 milliarder dollar i forhold til året før svarende til 43,8 procent. Tillægsydelser spiller en stadig mere central rolle hos flyselskaberne og kompenserer for brændstofprisernes himmelflugt.

Stockholm, 24. oktober 2011 – Konsulentvirksomheden IdeaWorks præsenterede tidligere i år rapporten "Amadeus Review of Ancillary Revenue Results", der gennemgik indtægterne fra tillægsydelser i 2010 på basis af offentligt tilgængelige regnskabstal fra flyselskaber over hele kloden. Med afsæt i denne rapport har IdeaWorks foretaget et skøn over indtægterne fra tillægsydelser i 2011. Resultaterne er offentliggjort i rapporten "Amadeus Worldwide Estimate of Ancillary Revenue for 2011". De øgede indtægter fra tillægsydelser har hjulpet luftfartsbranchen ud af en skrøbelig økonomisk situation med stærkt stigende brændstofpriser.

– Tillægsydelser er blevet en stadig vigtigere del af flyselskabernes indtægter, og vi ser en øget interesse fra flyselskaber over hele verden for at implementere tillægsydelser gennem globale distributionssystemer som Amadeus. Tidligere fokuserede flyselskaberne på billetprisen, men i dag ligger fokus på ydelser, der udvider produktsortimentet og styrker brandet, udtaler Jesper Söderström, administrerende direktør for Amadeus Scandinavia.

I rapporten udkrystalliseres fire tydelige kategorier af flyselskaber kendetegnet ved deres evne til at øge indtægterne gennem tillægsydelser.

Amadeus Worldwide Estimate of Ancillary Revenue
Airline Category 2011 Ancillary Revenue 2010 Ancillary Revenue Increase for 2011
US Major Airlines $12.5 billion $6.7 billion 87%
Low Cost Carriers $4.8 billion $3.6 billion 33%
Traditional Airlines $10.9 billion $8.5 billion 28%
Ancillary Revenue Champs $4.3 billion $3.8 billion 13%
Worldwide Totals $32.5 billion $22.6 billion 43.8%
Kilde: Indtægtsstatistik for tillægsydelser fra IdeaWorks benyttet på individuelle flyselskabers overskudsopgørelse rapporterede i Worldwide Airline Report, juli 2011, Air Transport World.
  • Tillægsydelsernes mestre. Hos flyselskaberne i denne kategori tegner tillægsydelser sig i gennemsnit for 19,8 procent af de samlede indtægter. Her finder man bl.a. AirAsia, Aer Lingus, easyJet, Ryanair og Spirit Airlines.
  • Store amerikanske flyselskaber. Hos disse flyselskaber hidrører 11,9 procent af de samlede indtægter fra tillægsydelser, især bonusprogrammer og bagagegebyrer. Sidste år udgjorde den tilsvarende andel kun 7,2 procent. Kategorien omfatter bl.a. Alaska, American og United.
  • Lavprisselskaber. Lavprisselskaberne benytter tit en blanding af a-la-carte-gebyrer til at generere høje indtægter. Den gennemsnitlige andel i denne kategori er 6,5 procent, en stigning på 5,4 procent fra 2010. Eksempler på disse flyselskaber er AirTran, Blue1, IndiGo, Jazeera Airways, Pegasus og Spring Airlines.
  • Traditionelle flyselskaber. I denne kategori tegner tillægsydelserne, typisk bonusprogrammer og bagagegebyrer, sig for 2,9 procent af indtægterne. Eksempler på disse flyselskaber er Air China, Emirates, Finnair, LAN, Qatar Airways og Singapore Airlines.

Det var efter olieprischokket i 2008, at de nordamerikanske flyselskaber for alvor begyndte at benytte tillægsydelser som indtægtskilde. USA-baserede flyselskaber er i dag de største aktører inden for området, og IdeaWorks vurderer, at tillægsydelser inden for denne region er steget med 72 procent i 2011. IdeaWorks vurderer, at 48 procent af den globale stigning på 9,9 milliarder dollar skyldes den generelle stigning i indtægter og passagertal. En større brugerbasis giver forenklet udtrykt en større beregnet værdi. Den resterende andel på 52 procent kan derfor tilskrives flyselskabernes øgede fokus på tillægsydelser gennem tydeligere økonomisk rapportering, kraftigere markedsføring og et bredere sortiment af a-la-carte-ydelser.

Ancillary Revenue Estimates by World Region
World Region 2011 Ancillary Revenue 2010 Ancillary Revenue Increase for 2011
North America $15 billion $8.7 billion 72%
Africa / Middle East $1.4 billion $0.9 billion 52%
Latin America / Caribbean $0.8 billion $0.6 billion 47%
Asia / Pacific $6.3 billion $4.8 billion 30%
Europe $9 billion $7.6 billion 18.7%

Adm. direktør, Amadeus Scandinavia

Amadeus er den førende transaktionsbehandler og leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejse- og turistindustrien på globalt plan.

Kundegrupperne omfatter rejseleverandører (f.eks. flyselskaber, hoteller, togselskaber, færgeselskaber og lign.), rejsesælgere (rejsebureauer og websteder) og rejsekøbere (virksomheder og individuelle rejsende).

Koncernen driver en transaktionsbaseret forretningsmodel og behandlede i 2010 mere end 850 mia. rejsetransaktioner.

Amadeus har hovedkontorer i Madrid (virksomhedens hovedsæde og marketing), Nice (udvikling) og Erding (drift – databehandlingscenter) og regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. På markedsplan leverer Amadeus sine kundetjenester gennem 73 lokale Amadeus-forretningsorganisationer, der dækker 195 lande.

Amadeus er noteret på børserne i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia og handles under børskoden “AMS.MC”. I 2010 havde virksomheden en omsætning på EUR 2.683 mio. og en EBITDA på EUR 1.015 mio. Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 10.270 medarbejdere i hele verden og har 123 nationaliteter repræsenteret på sine hovedkontorer.

For flere informationer, klik ind på www.amadeus.com/sca.