E-bøger hos boghandleren

Report this content

E-bogslæseren har været i handelen i Danmark i nogen tid, og nu er de danske e-bøger på vej ud til læserne. Fra i dag kan de købes og downloades fra hjemmesiderne hos Bog & idé, Bøger & papir og BOGhandleren, ligesom de er tilgængelige på www.gad.dk.

Elektroniske bøger, e-bøger, er ikke længere forbeholdt de få, og direktør i Indeks Retail, Lars Østergaard, spår, at det ikke vil vare længe før e-bøgerne springer længere op i statistikken over solgte bøger. Indeks Retails boghandlerkæder Bog & idé, Bøger & papir og BOGhandleren er klar til at tage kampen op med forlag og internetboghandler. - Vi opfatter det som helt naturligt, at vi er med fremme, også når det gælder nye forretnings- områder som e-bøger, fortæller Lars Østergaard, og han understreger, at boghandlerne er godt rustet til konkurrencen. - En del af vores forretninger har e-bogslæsere i butikkerne, hvor kunderne kan prøve og opleve, hvordan det nye medie fungerer. Det er klart, at mange læsere gerne vil opleve e-læseren i praksis for at vurdere, om den nye læseoplevelse er noget, de kan vænne sig til. 2000 titler De første 2.000 danske bogtitler er nu klar til at blive downloaded, og det antal ventes at stige voldsomt over de næste år. Blandt de bogtitler, som nu er tilgængelige hos boghandlerne, er Morten Ramslands ”Sumobrødre, Eva Jørgensens ”Sorrig og glæde” og Stieg Larsons trilogi. Det er væsentligt, at kunderne hurtigt får et godt og bredt udvalg, hvis e-bogen skal komme godt fra start. Flere læsere Første generations e-bogslæsere er allerede ved at være forældede, og boghandlerne anbefaler nu 2. generationslæsere som Bebook Neo. Neo’en er den første danske læser med indbygget WiFi (trådløs netadgang). Det betyder, at man via læseren har direkte trådløs adgang til internettet, hvor man kan downloade e-bøger og læse aviser uden adgang til en computer. Bebook Neo er tilpasset det danske marked med bl.a. dansk brugerflade, brugervejledning og 100 % dansk support, og flere funktioner er blevet nemmere og hurtigere med Bebook Neo, bl.a. sidevenderfunktionen. E-læseren har desuden touchscreen, som gør navigation og notetagning nemmere. Forbavsende god! Jane Brandt er en rigtig bogorm, og tanken om at udskifte bogen med en e-bogslæser var egentlig ganske fjern. Nu har hun prøvet e-bogen, og hun blev straks overbevist: - Det er faktisk en god oplevelse. Man sidder med en lille let læser i hånden, man blader ubesværet i ”bogen” og kan ændre skriftstørrelse med et tryk på en knap. Når man lægger bogen fra sig, husker den, hvor langt man var kommet, så man savner ikke engang æselørerne, fortæller Jane Brandt. En af de ting hun var mest nervøs for, var at e-bogslæseren skulle være meget lysfølsom, så man skulle vende og dreje den for at få et tydeligt billede, men heller ikke det har været et problem: - Jeg har siddet i solen og læst, og jeg har læst i min stue om aftenen. Jeg må bare sige, at det fungerer forbløffende godt! Udvalget af e-bøger kan ses på www.bog-ide.dk, www.boegerogpapir.dk, www.boghandleren.dk og www.gad.dk.