Asetek – 1. kvartalsregnskab 2017: Forventningerne til 2017 holder stik

Report this content

• 10% stigning i 1. kvartalsomsætning drevet af fortsat stærk efterspørgsel på vandkølere til gamingcomputere
  • Nye ordrer og ny udviklingsaftale med en endnu ikke offentliggjort partner afspejler stigende adoption i datacentersegmentet
  • Leveringer af Aseteks patenterede vandkølere overstiger 4 mio. enheder for første gang siden firmaets start
  • Fortsat positiv EBITDA
  • Generalforsamlingen vedtager Aseteks første udbytteudbetaling på NOK1.00 per aktie
  • Asetek fastholder en moderat vækst i desktopsegmentet og en signifikant vækst i det voksende datacentersegment for helåret 2017

Aseteks 1. kvartalsomsætning var 11,5 mio. dollars, en stigning på 10% i sammenligning med samme periode 2016. Fremgangen i forhold til sidste år skyldes en stigning i omsætningen i desktopsegmentet drevet af Do-It-Yourself (DIY)-markedet og delvist modsvaret af en nedgang i omsætningen i datacentersegmentet i første kvartal.

“Vi har medvind i vores stadigt voksende datacentersegment, har modtaget adskillige nye ordrer og vi har desuden i februar underskrevet en udviklingsaftale med en endnu ikke offentliggjort partner. Det bekræfter den stigende adoption i datacentersegmentet. Vores desktopsegment leverede endnu et godt kvartal drevet af en stærk efterspørgsel af vandkølere til gamingcomputere,” konstaterer adm. direktør og grundlægger André Sloth Eriksen.

Dækningsgraden for første kvartal var 38.5% mod 39% i første kvartal 2016 og 37% i fjerde kvartal 2016. EBITDA var 0,7 mio. dollars i første kvartal 2017 sammenlignet med en EBITDA på 1,2 mio. dollars i samme periode 2016.

Omsætningen i desktopsegmentet var 11,1 mio. dollars, en stigning på 17% mod samme periode i 2016. Overskuddet på 3,4 mio. dollars, en fremgang fra 2,8 mio. dollars i forhold til samme periode i 2016, skyldes en stigning af salget af DIY-produkter.

Omsætningen i datacentersegmentet var 0,4 mio. dollars i første kvartal, en nedgang fra 1,0 mio. dollars i samme periode i 2016. Det skyldes et mindre antal leveringer til kunder i første kvartal.

Kvartalsafvigelser er forventede på dette stadie. Asetek oplever en stigende adoption i datacentersegmentet. Aseteks vandkølere bliver nu i stigende grad anvendt i HPC (High Performance Computing) installationer, som er afspejlet i nye ordrer fra eksisterende datacenterkunder i første kvartal.

I februar underskrev Asetek en udviklingsaftale med en endnu ikke offentliggjort partner i datacentersegmentet, som man forventer at tage et kvantespring sammen med i 2017 og som langsigtet vil drive omsætningen i datacentersegmentet fremad.

Asetek fortsætter investeringerne i datacentersegmentet for at indfri løftet om at accelerere adoptionen.

På generalforsamlingen afholdt den 25 april 2017 blev forslaget om en udbytteudbetaling på NOK1.00 per aktie vedtaget.

Forventninger

Asetek fastholder en moderat vækst i desktopsegmentet for helåret 2017. I det stadigt voksende datacentersegment forventer Asetek fortsat signifikant vækst i 2017.

Asetek er markedsledende underleverandør af vandkølere til globale IT-leverandører som Dell, Fujitsu, Intel og HP. Aseteks patenterede vandkølere dækker både desktop- og datacentermarkedet. Asetek oplever en fremgang dels drevet af udviklingen af kraftigere processorer og grafikkort og dels stigning i det globale salg af gaming-, esport- og virtual-reality computere. På datacentersiden er det især udviklingen og brugen af stadigt højere ydende og mere energiforbrugende supercomputere (HPCs), der bidrager til salget.

For yderligere oplysning og kommentarer
Adm. Dir. André S. Eriksen, mobilnummer 2125 7076, email: ceo@astek.com
CFO Peter Dam Madsen, mobilnummer 2080 7200, email: pdm@asetek.com
Aseteks første kvartalsrapportering kan findes i PDF og webcast format: www.asetek.com/investor-relations/reports-presentations