• Aspiro/

Platekompaniet får ejerskab i Aspiro – Aspiro tager fuldt ejerskab over WiMP

Report this content

Platekompaniet får en ejerandel i Aspiro på 6,5%, efter at parterne har signeret en aftale i dag. Platekompaniet sælger sine aktier i datterselskabet WiMP Music AS, mod ejerandelen i Aspiro AB. Norske WiMP bliver dermed et helejet Aspiro-selskap, mens Platekompaniet får mulighed for at deltage i Aspiros internationale ekspansion. Aspiro finansierer opkøbet ved en apportemission på cirka 16 MSEK.

”Platekompaniet og Aspiro har arbejdet tæt og godt sammen om WiMP i Norge i over to år. Vi er blevet overbevist om, at streaming er fremtidens måde at forbruge musik, og at WiMP kan opnå meget gode resultater på mange markeder. Ved at tage hvert enkelt musikmarked alvorligt og samtidig udnytte stordriftsfordelene ved en international satsning, ser vi mulighed for at skabe den bedste musikservice. Vi har derfor valgt at tage ejerandel i Aspiro. Platekompaniet forsætter også med at være en vigtig del af WiMP-redaktionen”, siger Rolf Presthus, administrerende direktør for Platekompaniet.”

Bestyrelsen i Aspiro har, efter mandat ved ekstraordinær generalforsamling den 10. oktober, besluttet at foretage en nyemission på totalt 13 406 901 aktier, som til dagens kurs svarer til cirka 16 MSEK.

Nyemissionen gennemføres for at bruges som betaling for 60 000 aktier, tilsvarende 50 prosent af aktierne i WiMP Music AS, hvor Platekompaniet og Aspiro tidligere ejede 50 procent hver. Som betaling for aktierne i WiMP Music AS overtager Platekompaniet AS 6,5% af aktierne i Aspiro AB efter emissionen.

WiMP Music AS bliver dermed et helejet datterselskab under Aspiro-koncernen. Dette indebærer, at Aspiro fra aftalens start vil konsolidere ind hele omsætningen og resultatet fra norske WiMP, i stedet for halvdelen som tidligere. Aspiro forventer, at aftalen er gennemført inden d. 31 oktober. Opkøbet betyder, at Aspiro får fuldstændig kontrol over musiktjenesten WiMP på samtlige markeder, samt konsoliderer alle indtægter genereret af WiMP.

Aspiro Music omsatte for cirka 44,3 MSEK i første halvår af 2011. Dersom WiMP Music AS havde været konsolideret ind med 100 prosent fra 1. januar, ville omsætningen være øget med cirka 12 millioner SEK. WiMP Music AS omsatte første halvår 28,3 MSEK, resultat efter direkte omkostninger var 1,5 MSEK og EBITDA ble 0,7 MSEK.

”Platekompaniet er den mest vellykkede butikskæde inden for musik i Skandinavien. De har en meget stærk kompetence inden for musik og er derfor en vigtig støtte for os, også når vi ekspanderer til nye markeder. Desuden vil det være en fordel operationelt for Aspiro at få 100% kontrol over WiMP også i Norge,” siger Gunnar Sellæg, administrerende direktør i Aspiro.

WiMP er i stærk vækst og havde i slutningen af juni over 300 000 betalende brugere i fire lande, et tal som er steget fra 100 000 ved årsskiftet. 700 000 norske Canal Digital-kunder får nu også tilbud om WiMP inkluderet i deres tv-abonnement. WiMP er tilgængelig i Norge, Sverige og Danmark, samt i Portugal under et andet varemærke. WiMP fokuserer på at guide brugerne redaktionelt i det enorme musikbibliotek med millioner af sange. WiMP blev i juli kåret til verdens bedste musiktjeneste ved Meffy Awards i London.

Aspiro rapporterer regnskab for tredje kvartal den 10. november.

For mere information eller spørgsmål, venligst kontakt: Kristin Castillo Eldnes, IR- og informationschef, kristin.eldnes@aspiro.com, +47 908 07 389, eller Thor Martin Jensen, talsmand for WiMP Danmark, 45 20 30 46 86, thor.martin.jensen@aspiro.com.

Om WiMP
WiMP er en skandinavisk musikstreamingtjeneste leveret af Aspiro. WiMP er fri for reklame, og er baseret på betaling – for at sikre indtægter også til artister, rettighedshavere og musikselskaber. WiMP lægger vægt på at have en aktiv og lokal musikredaktion som blandt andet producerer anbefalinger og playlister. Det er også et mål at være best til dansk musik. WiMP er tilgængelig i forskellige versioner til computer, mobil, tablet og musikafspillere.Læs mere på www.wimp.dk

Tags: