Aura Light lancerer en energibesparende løsning, der erstatter kviksølvlyskilder i gadebelysning

Belysningsvirksomheden Aura Light introducerer en belysningsløsning, der lader kommuner udskifte gamle kviksølvlyskilde med energibesparende lyskilder i eksisterende udstyr. På den måde kan de reducere energiforbruget med 50 % og kviksølvmængderne med over 90 %, hvilket både skåner budgetterne og miljøet.

Ved at kombinere Aura Lights energibesparende lyskilde med ekstra lang levetid med en adapter kan løsningen anvendes i eksisterende kviksølvlyskilder. På denne måde reduceres både energiomkostninger og CO2-udledninger. Denne Long Life-løsning har en garanteret levetid på syv år, mens højtrykslyskilder med kviksølv skal udskiftes mere end dobbelt så ofte pga. den kortere levetid og lystab. Således reduceres vedligeholdelsesomkostningerne for udskiftning også drastisk, eftersom kunderne kun behøver at foretage en enkelt udskiftning i stedet for tre i løbet af det samme tidsrum.

Dette er en meget enkelt måde at fjerne de gamle, miljømæssigt uhensigtsmæssige kviksølvlyskilder fra gaderne. Man kan reducere energiforbruget drastisk og få en lyskilde, der holder tre gange så længe som den gamle lyskilde, hvilket giver en kort tilbagebetalingstid, siger Martin Malmros, koncernchef og CEO, Aura Light International AB.

Kviksølvlyskilden vil også blive forbudt efter 2015 i overensstemmelse med EU's økodesigndirektiv. Med denne løsning kan eksisterende armaturer til kviksølvlyskilder også anvendes, når forbuddet er trådt i kraft – men med energibesparende, kompakte fluorescerende lyskilder. Der er ikke behov for store investeringer, eftersom det eksisterende udstyr kan anvendes, og tilbagebetalingstiden for denne løsning er ca. to år

Den energibesparende, kompakte fluorescerende lyskilde fra Aura Light er udviklet til udendørsbrug og afgiver en stor mængde lys, også ved lave temperaturer.

København, 29. marts 2011

Aura Light ApS

Yderligere oplysninger kan fås ved at kontakte :
Anders Repsdorph Nielsen, Salgschef Aura Light ApS Danmark, Tel. +45 27 21 83 09, anders.nielsen@auralight.dk eller info@auralight.dk
Martin Malmros, CEO, Aura Light International AB, +46 8 564 883 40, +46 730 45 83 40, martin.malmros@auralight.com
Gunilla Danström, kommunikationschef, Aura Light International AB, +46 8 564 883 49, +46 733 10 99 29, gunilla.danstrom@auralight.com

Aura Light er en belysningsvirksomhed, der udvikler, producerer og sælger Long Life-lyskilder, som holder tre gange så længe som standardprodukter. Aura leverer også Long Life-belysningsløsninger, der kan reducere energiforbruget med op til 80 %. Dette hjælper forbrugere med at spare penge og blive mere bæredygtige. Grundlaget til Aura blev allerede lagt i 1930 under navnet Lumalampan, og vi har produceret Long Life-lysstofrør siden 1980. Hovedkontoret befinder sig i Stockholm, mens udvikling, produktion og kundeservice foregår i Karlskrona. Yderligere har gruppen også datterselskaber og distributører og sælger lyskilder over hele verden. Kunderne findes primært inden for industrien, detailbranchen og den offentlige sektor. Aura beskæftiger omtrent 200 ansatte og omsætter ca. 50 mio. euro. Læs mere på www.auralight.dk.