• Auto-Bon Oy/

PSA Peugeot Citroën ja EDF aloittavat yhteistyön sähköautojen ja plug-in -hybridien kehittämiseksi

PSA Peugeot Citroën -yhtymä ja sähköyhtiö EDF ovat solmineet yhteistyö-sopimuksen sähköajoneuvojen ja sähköverkosta ladattavien plug-in -hybridien kehittämiseksi. Sopimus vahvistaa PSA:n asemaa maailman ympäristö-ystävällisimpänä autonvalmistajana.

PSA Peugeot Citroën -yhtymän jo tällä hetkellä myynnissä olevat autot kuuluvat CO2-päästöiltään ehdottomaan eliittiin. Valmistajan molemmat merkit ovat vuodesta toiseen vertailuissa vähintään kolmen parhaan joukossa, vaikka mallistossa on myös suuria edustusautoluokan malleja. Uusi kumppanuussopimus yhden Euroopan suurimman sähköyhtiön, EDF:n (Électricité de France) kanssa on jatkoa PSA:n vahvalle panostukselle ympäristöystävällisen autoilun edistämiseksi.

PSA ja EDF tutkivat yhteistyössä sähköautojen kaupallisia mahdollisuuksia ja kehittävät ajoneuvoja markkinoille sopiviksi. Yhteistyö kattaa myös uusien energian talteenottojärjestelmien, kuten litiumioniakkujen jalostamisen sekä ajoneuvojen latausjärjestelmien ja -käytäntöjen kehittämisen ja standardoinnin.

Sähköautojen kehitystyö ei ole PSA Peugeot Citroën –yhtymälle uusi asia, sillä yritys on valmistanut ja myynyt tähän päivään mennessä jo yli 10 000 sähköautoa. Kesäkuussa PSA ilmoitti aloittavansa Mitsubishi Motor Corporationin kanssa sähkömoottoreiden kehitysyhteistyön. Hybridien ja verkosta ladattavien plug-in -hybridien kehitys kuuluu olennaisena osana PSA:n strategiseen sitoumukseen tarjota jokaiselle kuluttajalle mahdollisuus hankkia ympäristöystävällinen auto. Yritys aikoo muun muassa ottaa käyttöön Stop & Start -järjestelmän kaikissa Peugeot- ja Citroën-malleissa, minkä lisäksi molemmat merkit tulevat vuonna 2011 tuomaan markkinoille dieselhybridin.

”Johtajuutemme ympäristöasioissa on tulosta pitkäaikaisesta sitoutumisestamme monipuolisen malliston ja uusien innovaatioiden kehittämiseen. Yhteistyö EDF:n kanssa tulee laajentamaan entisestään tarjontaamme”, PSA Peugeot Citroën -yhtymän pääjohtaja Christian Streiff kertoo.

EDF on tukenut yli 50 vuoden ajan kestävää kehitystä muun muassa olemalla mukana sähköisten kuljetusjärjestelmien ja plug-in -hybridien kehitystyössä. Yrityksellä on maailman suurin 1500 sähköauton kalusto ja yrityksellä on runsaasti osaamista energian tallennusmuodoista, lataamisjärjestelmistä sekä verkosta ladattavien ajoneuvojen kokeista. Tällä hetkellä EDF kehittää muun muassa innovatiivisia latausasemia.

Lisätietoja:
Riitta Luomala, viestintäpäällikkö, Maan Auto Oy/Peugeot, puh. 010 768 6202, GSM 0400 431 303, riitta.luomala@peugeot.fi
Hanna Räisänen, viestintäkoordinaattori, Auto-Bon Oy/Citroën, puh. 010 569 7225, GSM 050 351 2674, hanna.raisanen@veho.fi