Knivskarpe billeder til bedre kardiagnostik

Danmark i teten med nyt kontrastmiddel til MR-angiografi

Forsnævringer af perifere kar giver kredsløbsforstyrrelser i benene hos millioner af ældre mennesker. Problemet er, at forandringer ikke bliver opdaget hos to tredjedele af dem, der rammes. Konsekvenserne er alvorlige: Mange dør af hjerte- eller slagtilfælde. Der gennemføres desuden tusindvis af amputationer hvert år som følge af forkalkede arterier. Magnetisk resonansangiografi (MRA) og et nyt kontrastmiddel gør det nu muligt at lave en indledende, enkel undersøgelse af kar i bækken og underekstremiteter og få højtopløselige, detaljerede billeder af evt. karforandringer allerede i den første undersøgelse. Kontrastmidlet er Vasovist, der blev godkendt i 25 EU-lande i oktober 2005. Skandinaviske radiologer med MRA-erfaring samles den 20. april for at gennemgå og diskutere kontrastmidlet på Arlanda i Sverige. Sverige, Norge, Danmark bliver så nr. 2, når produktet bliver tilgængeligt her til foråret. Det er kun i Holland, at kontrastmidlet allerede er lanceret. Gode billeder afgørende for en korrekt diagnose Det er almindeligt, at karforandringer giver vage symptomer, fx forbigående kramper i læggene under anstrengelse, og det er let at tro, at det bare skyldes stigende alder og manglende træning. Oplysningerne fra detaljerede billeder er mange gange afgørende for at sikre patienten en effektiv og individuelt tilpasset behandling. Hvis der er en forsnævring af karret, kan den behandles ved at udvide karret. Er blodkarret i stedet blokeret, kan et kirurgisk indgreb være nødvendigt. Det er meget vigtigt ikke at vælge den forkerte behandling. Ny, enklere diagnosemetode Så snart en undersøgelse af patienten peger på kredsløbsforstyrrelser i arterierne, starter man i dag en særlig ultralydsundersøgelse, der derefter kan bekræftes med en røntgenangiografi. Førstnævnte undersøgelse giver dog ikke særligt tydelige billeder, og sidstnævnte kan indebære en vis risiko for patienten, idet kateteret, der indføres i karret, kan give blødninger. Med det nye kontrastmiddel, Vasovist, behøver man kun én undersøgelse, og desuden holder effekten af kontrastvæsken i helt op til 1 time, hvilket giver god tid til at analysere billederne af blodkarrene. ”Generelt er kontrastforstærket MRA meget skånsom for patienten, som kan gå hjem straks efter undersøgelsen, og det nye kontrastmiddel giver os meget tydelige, højtopløselige billeder”, siger dr. Knut Kröger, karekspert på universitetssygehuset i Essen, Tyskland. ”Når ultralyd ikke giver en tydelig diagnose, må man ikke bruge en integreret behandling, såsom ballonudvidelse eller stent, til at undersøge et kar. Derfor er MRA principielt at foretrække for andre billedtekniker.” Schering AS, 20. april 2006 For flere oplysninger kontakt Lisa Emilsson, informationschef, tlf. +46 (0) 8 728 42 49 eller gå ind på: www.schering.dk