Alder ingen hindring for online kærlighed

Report this content

En be2 survey om holdningen til alder og dating dokumenterer, at de fleste medlemmer er åbne over for en potentiel partners alder.

Online dating bureauet be2 har i en survey set på holdningen til parforhold på tværs af aldersskel. Det viste sig, at medlemmer fra alle aldersgrupper og af begge køn overvejende delte samme opfattelse: nemlig at et forhold godt kan fungere på trods af selv ret store aldersforskelle.

• 75% så ikke alderen som en hindring for kærlighed
  • Især unge under 25 så ikke alder som en forhindring
  • 46-55 årige senior dating medlemmer fandt en stor aldersforskel problematisk
  • I alt 80% af svarafgiverne ville ikke lade alderen stå i vejen, hvis de havde fundet idealpartneren

Holdningerne udmønter sig også i praksis: Som et synligt tegn på velvilligheden over for at blive matchet med partnere fra andre aldersgrupper udvider mange be2 kunder faktisk søgekriterierne til at omfatte partnere, som er op til 15 år ældre eller yngre end dem selv.

Online dating = åbensindet dating

Online dating kan nedbryde mange af de barrierer, der afholder folk fra at mødes under mere 'almindelige' omstændigheder. Det kan være barrierer såsom afstand, sociale forskelle og en lang række andre faktorer, som forsvinder i en online verden. Heri kan folk lære hinanden at kende udelukkende baseret på deres private kommunikation - som i starten er skriftlig.

Når først den indledende kommunikation er vel overstået og de første bånd knyttet, opdager mange, at deres forhåndsdannede ideer om den perfekte partner betyder mindre end den faktiske virkelighed - en virkelighed, hvor de måske lige har mødt en, de synes rigtig godt om! Alder er ingen undtagelse fra denne regel: Over 80% af undersøgelsens deltagere svarede, at de ikke ville lade sociale stigma omkring aldersforskelle påvirke deres holdning til en partner, de havde mødt online, hvis ellers partneren svarede til deres forventninger.

Ældre mænd, yngre kvinder

Mere traditionelle stereotyper dukkede dog op, da medlemmerne blev spurgt specifikt, om de ønskede at date en ældre eller yngre partner:

Flere kvinder (18%) svarede udtrykkeligt, at de meget gerne ville date en, der var 15 år ældre end dem selv. Kun 6% af mændene udtrykte samme ønske.

Smag og forventninger svarer ikke til hinanden

Som en lille overraskelse lod kun meget få af deltagerne til at bekymre sig om børn og familieplanlægning i forbindelse med at date en meget yngre eller ældre partner: På spørgsmålet ‘Hvad er det største problem ved at date en meget ældre eller yngre person?’, svarede 62% ‘forskellig smag og forskellige forventninger’. 33% svarede, at ‘manglende modenhed kan give konflikter’, mens blot 6% sagde ‘Forskellig holdning til at ville have børn’.

- - -

Denne survey er baseret på knap 300 svarafgivelser over en periode på fire måneder i 2010.

be2 er en af de førende matchmaking-tjenester i verden, skabt til at forene soulmates i harmoniske langtids-forhold. Mere end 25 millioner medlemmer i 37 lande fordelt på seks kontinenter stoler på be2’s avancerede matchnings-teknologi, udviklet af et ekspert-team bestående af psykologer, sociologer og statistikere. En succesrate på ca. 40% beviser, de ikke tager fejl!

Se mere om, hvordan du kan finde kærlighed på be2 her: http://www.be2.dk

Læs mere om be2 her.