Årets danske præstation i sejlsport hædret i Bella Center

Finnjolle-sejleren Jonas Høgh-Christensens VM-guld fra i som-mer blev i dag på bådudstillingen i Bella Center hyldet som den stør-ste danske sejlsportspræstation i 2009.

Siden han i juli blev en højst overraskende verdensmester i den prestige-fyldte Finnjolle har Jonas Høgh-Christensen nærmest ikke været i nærheden af en sejlbåd. Men det sluttede i dag, da verdensmesteren besøgte den store bådudstilling i Bella Center i København og lod sig hylde som manden bag 'Årets Danske Sejlsportspræstation 2009'. "Det du viste i sommer, var noget ganske særligt. Du startede godt nok ud i ganske middelmådigt tempo, men der gik ikke længe, inden 'rusten var banket' af. Det førte frem til en finale, som var en stor oplevelse, for dem der var til stede," sagde Bella Centers salgs- og marketingdirektør Jesper Åndahl. Det var anden gang, at 'Årets Danske Sejlsportspræstation' gik til Jonas Høgh-Christensen. Første gang var i 2006, da han blev verdensmester i Finn-jollen for første gang. "Det er jo rigtigt fedt at få anerkendelsen af, at jeg har stået for sidste sæ-sons største danske sejlsports-præstation," sagde en tydelig stolt Jonas Høgh-Christensen. Han indrømmede samtidig, at han ikke havde haft sig selv som favorit til 'Årets Danske Sejlsportspræstation'.’ "I mine øjne var min præstation bare en af flere gode danske præstationer i 2009," forklarede Jonas Høgh og pegede på klubkammeraterne Henriette Koch og Lene Sommers sejr i den samlede World Cup i 470-jollen, Jens Dolmers flotte indsats i Volvo Ocean Race og på de tre danske sejlere, Frederik Sparvath, Martin Kirketerp og Chresten Plinius, der var gaster om-bord på den hollandske båd 'No Way Back', der vandt den samlede RC 44-serie. Udvælgelsen af ’Årets sejlsportspræstation’ foretages hvert år af en priskomité bestående af sejlsportskyndige journalister og repræsentanter fra Team Danmark, Bella Center A/S og Dansk Sejlunion. Det var 23. gang at prisen for den mest bemærkelsesværdige danske sejlsports-præstation blev uddelt. Med titlen følger et gavekort på 20.000,- kroner fra Bella Center A/S. FAKTA: - Årets VM i Finnjolle fandt sted Vallensbæk syd for København i 2009. - VM-sejren indbragte Jonas Høgh-Christensen en af de ti nomineringer til 'B.T.s Guld'. - Jonas Høgh-Christensen vandt sidste gang VM i 2006, hvilket også blev belønnet med 'Årets Danske Sejlsportspræstation 2006' Kontakt: Christian M. Borch, Dansk Sejlunion, på mobil 23 600 680 eller Bella Centers pressechef Lars Lemche på 2614 0114