Design skal sælge danske hjælpemidler

Ropox A/S præmieret på stor fagmesse for nyt dansk design i svingbar vask

Det er designerne, der i fremtiden skal give danske hjælpemidler et løft, så der kan skabes en milliard- omsætning på brugervenlige hjælpemidler. Det fremgik tydeligt, da dommerkomiteen på den store fagmesse i Bella Center, Health & Rehab, i enighed pegede på den danske virksomhed Ropox A/S som vinder af titlen ”Årets Nyhed”. Ropox har i flere år udviklet brugervenlige hjælpemidler og præsenterede i år en nyudviklet svingbar vask, der er nyskabende på en række områder – især designet, understregede dommerkomiteen med designer Lone Storgaard fra Design Concern som formand. Hun var ikke i tvivl om, at der ligger stor værdi i tværfaglige og brugervenlige udviklingsprojekter, der fra starten involverer danske designere. Vasken, der blev årets nyhed, kan flyttes ind mod brugeren, som derved bliver mindre afhængig af hjælp og dermed øger brugerens selvhjulpenhed. Vasken har runde kanter og er derfor nem at gribe fat i. Den er desuden lavet af ”varmt” materiale som er behageligt for bl.a. patienter med gigt i hænderne, understregede dommerkomiteen. Vasken giver mulighed for at vaske fingre inden brugeren rejser sig fra toilettet eller forflyttes, hvorved infektionsog smitterisikoen reduceres betydeligt, og brugeren kan i langt højere grad selv klare toiletbesøg og dermed øge sin værdighed og selvværd og samtidig kan der spares på plejeressourcerne. Der var i alt tilmeldt 27 nye produkter til konkurrencen i Bella Center og heraf blev fem produkter nomineret til den endelige konkurrence. Udover Ropox A/S var også Protac Myfit, Happy Rehab, Flex-i-Trans og XXL Rehab Minimaxx nomineret. Se alle produkterne på www.health-rehab.com Det er