Rå murstensmure skaber storbystemning i danske hjem

Report this content

De er overalt. I boligreportager. I reklamer og rundt omkring i danske lejligheder og huse. De rå mure af mursten, der for nogle er et gensyn med 70’erne, men som er på vej til at blive den hotteste mode. Vi taler om vægge med rå mursten, der får de danske boliger til at ligne superdyre lejligheder i gennemrestaurerede fabriksbygninger i de store amerikanske og europæiske storbyer.

- Trenden har intet med 70’erne at gøre, siger trendkonsulent Mads Arlien Søborg, der blandt andet er tilknyttet magasinet Bo Bedre og som rådgiver en lang række organisationer og virksomheder. De rå murstensvægge har været på vej i en årrække. Inspirationen kommer fra de nye lejligheder i de gamle industribygninger, hvor man ved at kombinere det industrielle look med nyt og moderne interiør har skabt rum med fantastiske stemninger.
Herhjemme har trenden i første omgang vundet indpas i storby-lejlighederne. Her har unge kreative skabt en ung, urban og international stemning.
- Det kræver en god plads at skabe den rette stemning af industri og hygge, siger Mads Arlien Søborg. Derfor ser vi typisk de rå vægge i stuen, hvor kontrasten mellem det rå og rare bygges op i mødet mellem murstenene og de moderne møbler. For eksempel med en endevæg med stor blød sofa foran.
I følge Mads Arlien-Søborg vil trenden også brede sig til køkkenet i de kommende år. Også her vil gipsvægge med filt eller tapet vil blive afløst af vægge med rå mursten. Især i store køkkener, hvor der også er spiseplads. Ikke for at genskabe det tidligere så populære rustikke og landlige look, men for at skabe samme storby-stemning i mødet mellem køkkenets maskiner, de rå mursten og det hyggelige spisebord.
- Tendensen er tydelig. Vi søger autenticiteten og går tilbage til det vi kender. Vi ser relanceringer af populære bilmodeller fra 60’erne. Og vi ser de gamle køkkenmaskiner igen – nu i nye farver. På samme måde er de rå murstensvægge et eksempel på vores søgen efter de gamle værdier. Værdier, som vi dog vil bruge til at iscenesætte vores hverdag på vores egen – nutidige - måde.
Hvor trenden hidtil primært har været set i forbindelse med restaurering af ældre bygninger forventer Mads Arlien-Søborg at de rå murstensvægge fremover også vil blive brugt i forbindelse med nybyggerier. Sådan som det også ses på forskellige magasiner og hjemmesider med boliginspiration – f.eks. www.byg-i-tegl-dk.
- Der er sket rigtigt meget på teglfronten, siger Mads Arlien-Søborg. Teglværkerne laver i dag også sten, der med deres rå og skæve look ser ud til at have mange år på bagen. Og som sammen med en fuge i den rigtige farve og med et par strøg af mørtel over væggen let kan bruges til at opbygge en ny og moderne stemning – bygget af traditionelle materialer.

Hos Kalk- og teglværksforeningen er man ikke overraskende glade for udviklingen. Ikke mindst på vegne af beboerne i de huse og bygninger, der nu får et sundt og naturligt indeklima.

- De rå mure med mursten giver et bedre indeklima, fortæller Tommy Bisgaard. Murstenene kan modsat andre byggematerialer optage og afgive fugt og mindre mængder af forurenende stoffer. Derudover er de lavet af uorganisk materiale, der sikrer, at der ikke kan bo og vokse skimmelsvamp og andre vækster, der kan påvirke indeklimaet.

Sådan gør du
Det er let at genskabe de rå mure. Det kræver kun knofedt samt hammer og mejsel. Og arbejdsmetoden er ganske enkel. Bank pudset af indtil væggen ser ud som du ønsker. Fjern de yderste cm af fugen mellem stenene og læg en ny fuge i en farve, der passer til det look du vil skabe. Vær ikke bange for at tage for meget af - du kan ikke skade stenen ved at være for hårdhændet med mejslen.
Hvis du står for at skulle bygge nyt er det lige så let. De danske teglværker sælger håndstrøgne sten, der med deres lidt skæve kanter og ikke plane sider og overflader ser brugte og slidte ud fra start. Du kan vælge mellem et utal af forskellige farver, så du ved blanding af stenene opnår netop den farve og nuancespil du gerne vil have. Kombineret med en passende fuge – gerne i en grå eller mørk tone, der også ser brugt ud, er det let at skabe det rette moderne look.