Lederskifte i Bravida

Lederskifte i Bravida (Oslo/Stockholm/København 12. juni 2003) Koncernchef i Bravida, Jan Kåre Pedersen, har meddelt selskabets bestyrelse, at han ønsker at træde tilbage som koncernchef (CEO) i Bravida. Det står allerede klart, at Amund Skarholt vil overtage posten som koncernchef (CEO), når Pedersen fratræder ca. 1. september i år. Frem til nytår vil Pedersen stå til disposition for selskabet. Ejerne har tillige bedt Pedersen gå ind i Bravidas bestyrelse, når overgangsperioden er forbi, det har Pedersen accepteret. Pedersen ledede Telenors omstillingsenhed "Telenor Nye Muligheter", som var Norges største og mest vellykkede omstillingsprogram gennem tiderne. I 1996 overtog han ledelsen af Telenors installationsvirksomhed med 3500 ansatte. I fusionen mellem Telia og Telenor havde Pedersen ansvaret for den fusionerede installationsvirksomhed. Det er nu tre år siden Pedersen gennemførte fusionen mellem Norske Bravida og svenske BPA. Bravida- koncernen har i dag ca. 14 000 ansatte og fremstår som nordens største og mest toneangivende servicevirksomhed i en helt ny branche, der omfatter alle tekniske kompetenceområder. Det seneste år har været præget af en række markedstilpasninger og omkostningsbesparende tiltag. Dette arbejde fortsætter efteråret ud med uformindsket styrke. - Det har været syv spændende, men krævende år i Bravida, præget af både ekspansion og store markedstilpasninger. Det er betryggende, at en kapacitet som Amund Skarholt nu vil videreføre Bravida. Jeg er sikker på, at vi sammen vil skabe en god overgang, siger Jan Kåre Pedersen. Amund Skarholt kommer fra stillingen som vicekoncernchef i The Securitas Group med base i Chicago. Han har befundet sig blandt toplederne i Securitas siden 1991. Inden da arbejdede han 15 år i IBM, hvor han senest var viceadm.dir. i IBM Norge. Han har også været bestyrelsesformand i en række Securitas-selskaber i Europa og er i dag næstformand i bestyrelsen i Gjensidige Nor. - Pedersen har ydet en formidabel indsats for Telenor og Procuritas som ejere af Bravida, idet han har opbygget nordens toneangivende installations- og servicevirksomhed og dermed skabt en helt ny og fremtidsorienteret branche, siger bestyrelsesformand Terje Thon. Han udtrykker også stor tilfredshed med, at Bravida nu får Amund Skarholt som koncernchef. - Jeg har fuld tillid til, at dette sikrer stabiliteten og en spændende udvikling fremover, siger Terje Thon. Kontaktpersoner i Bravida ASA: Anne Karin Augland, kommunikationsdirektør, tlf; +47 901 30 100 Lotta Rohman Törnberg, informationchef, tlf; +46 (70) 289 28 00 ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/12/20030612BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/12/20030612BIT00310/wkr0002.pdf