Resultat 3. kvartal: 95 mio. NOK på trods af svagt norsk marked

Resultat 3. kvartal: 95 mio. NOK på trods af svagt norsk marked * Stabilt, godt resultat i Sverige, gode udsigter i Danmark * Kraftigt reduceret omsætning i Norge * Reducerer med 1.000 årsværk i norsk virksomhed (Oslo/Stockholm 15. november 2002) Bravida-koncernen opnåede et driftsresultat (EBITA) på 95 mio. NOK efter årets første ni måneder, mod 402 mio. NOK samme periode i fjor. Driftsmarginen (EBITA) for koncernen faldt dermed til 1,2% i tredje kvartal, mod 5,0% i samme periode i fjor. - Det svage resultat skyldes i det væsentlige nedturen i det norske marked, hvor telecom-investeringerne er faldet dramatisk, ud over et stort prispres på tekniske installationer i nybyggeri, siger koncernchef Jan Kåre Pedersen. Bravidas omsætning pr. tredje kvartal var 7.885 mio. NOK, 210 mio. NOK lavere end samme periode i fjor. Mens indtægterne i Sverige er steget, udgør indtægtsnedgangen i den norske virksomhed ca. 400 mio. NOK. Den svenske virksomhed opnåede en vækst i omsætningen på 12,5 procent og en driftsmargin (EBITA) på 4,9 procent pr. tredje kvartal. Selskabet har allerede gennemført nedskæringer svarende til 750 årsværk i den norske virksomhed, og 140 medarbejdere er gået på tvungen orlov. Samlet vil reduktionen i antal årsværk være på 1.000. Omkostningsreduktion og intern omstrukturering er de vigtigste af en række tiltag, som allerede er iværksat, og udgør for Bravida eneste måde at tilpasse sig aktivitetsniveauet i det norske marked. - Den lave aktivitet i norsk erhvervsliv gør, at vi må tilpasse organisationen i rekordfart. Det er afgørende, at det sker på en måde, som gør os endnu mere konkurrencedygtige i fremtiden - når markedet igen viser positiv udvikling, siger koncernchef Jan Kåre Pedersen. Købet af Semco Danmark AS i Danmark og Prenad AB og Totalinstallatören AB i Sydsverige behandles nu af EU. Godkendelse ventes før årsskiftet. For yderligere information, kontakt: Per Øseth, vicekoncernchef og finansdirektør, tlf.: +47 952 28 535. Anne Karin Augland, kommunikationsdirektør, tlf.: +47 901 30 100. Se også www.bravida.dk. Bravida ASA er Nordens førende tekniske totalleverandør med ca. 13.000 medarbejdere i Norge, Sverige og Danmark. Selskabet er norsk registreret med hovedkontor i Stockholm. Bravida leverer fremtidsrettede løsninger inden for informations- og kommunikationsteknologi (IKT), tele- og datanet, el, ventilation, VVS og intelligente løsninger. Bravida håndterer hele leverancer fra design og projektering til installation, drift og vedligeholdelse. Medarbejderne er fordelt ud over mere end 400 lokaliteter i Norden. Se også www.bravida.dk. ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/15/20021115BIT00250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/15/20021115BIT00250/wkr0002.pdf