Svagt marked præger resultatet

Resultat 1. kvartal; NOK -35 mio. Svagt marked præger resultatet · Markedstilpasningerne er i fuld gang i Norge · Foreløbig stabil ordreindgang, men pres på overskudsgraden i Sverige · Dansk virksomhed går som forventet (Oslo/Stockholm/København 8. maj 2003) Bravida tilpasser virksomheden til et svagere marked i både Norge og Sverige, hvilket er i tråd med planene. Driftsresultat (EBITA) 1. kvartal på NOK -35 mio. er 97 mio. svagere end for samme periode sidste år. De nye virksomheder i Danmark og Sverige bidrager til at omsætningen for koncernen totalt set er på samme niveau som sidste år. De igangværende markedstilpasninger repræsenterer rationaliseringstiltag, som både har givet, og fortsat vil give resultater resten af året og videre ind i det kommende år. Beregnet årseffekt af bemandingsreduktionerne, som nu iværksættes, er NOK 400 mio. - Det svage resultat skyldes et marked præget af reduktion, prispres og telecom-sektorens dramatiske reduktion i investeringer. Resultatet giver et klart billede af, at det ikke har været muligt at tilpasse bemandingen og omkostninger i samme fart, som markedet er aftaget, siger koncernchef Jan Kåre Pedersen. Omsætningen i Bravida-koncernen var i første kvartal på NOK 2.626 mio., 57 mio. lavere end for samme periode i fjor. Mens den nye virksomhed i Danmark bidrog positivt, faldt omsætningen i den norske virksomhed med NOK 177 mio. i forhold til samme periode sidste år, til NOK 1.101 mio. Inden for telecom-sektoren i de siste 12 måneder faldt indtægter på NOK 800 mio. fra Bravidas største kunde bort. Dette er dog delvist kompenseret af omsætning fra andre kunder på NOK 330 mio. Også i Sverige bidrog den nye virksomhed positivt og omsætningen var i første kvartal på SEK 1.554 mio., 23 millioner lavere end for samme periode i fjor. Det svenske marked for tekniske installationer, hvor Bravidas virksomhed domineres af el, VVS og ventilation, er nu under mærkbart prispres. Ordreindgangen er på nuværende tidspunkt på niveau med sidste år, men må forventes at kunne falde. Den nye danske virksomhed er nu integreret i henhold til planen, og er konsolideret med Bravida-koncernen fra 1. februar i år. Virksomheden gav allerede i første kvartal et positivt resultat, hvilket svarer til forventningerne. For yderligere information, kontakt: Per Øseth, Vice koncernchef og finansdirektør, tlf: +47 952 28 535 Anne Karin Augland, kommunikationsdirektør, tlf: +47 901 30 100 ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/08/20030507BIT01670/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/08/20030507BIT01670/wkr0002.pdf