.

Klik her, hvis du ikke kan læse pressemeddelelsen.
Karina på fisketur med McDonald’s på Bornholm
Hvor kommer fisken i McDonald’s Filet-O-Fish egentlig fra? Det ved Karina Klinkgaard Grarup fra Give efter at have været med på et lokalt fiskebesøg på Bornholm for at se, hvordan fisken behandles, inden den ender i en Filet-O-Fish.

Give, den 7. september 2011 – Fileterne i en Filet-O-Fish er hele stykker torskefilet, der færdigforarbejdes på Bornholm. Det oplevede Karina Grarup fra Give, da hun onsdag den 31. august fulgte fisken hele vejen fra fabrik til restaurant sammen med Christian Juel Glem, der ejer to McDonald’s restauranter i Roskilde. På turen besøgte de fabrikken på Bornholm, hvor de så produktionen og lærte om bæredygtige fangstmetoder og klassificering.

”I forhold til andre forbrugere, er jeg nok mere kritisk og kigger meget på kvaliteten af fødevarerne og om kravene til hygiejne og kvalitet bliver overholdt, fordi jeg arbejder med fødevarer til daglig. Og jeg må sige, at jeg blev meget overrasket over de høje standarder hos McDonald’s leverandør af fisk,” siger Karina Klinkgaard Grarup.

Helt centralt for besøget var leverandøren A. Espersen i Hasle på Bornholm, der leverer MSC-certificeret fisk til McDonald’s. MSC-certificeringen indebærer, at fiskeriet er bæredygtigt i forhold til bestand, fangstmetoder og kontrol.  Det bæredygtige fiskeri foregår i Østersøen, hvorefter fisken nedfryses, filetteres og sendes til Bornholm. Holdet har derfor besøgt selve fabrikken, hvor fisken forarbejdes, inden det leveres til McDonald’s restauranter. Karina Grarup er under uddannelse til procesteknolog i fødevarer og havde derfor særdeles gode forudsætninger for at se Espersen og McDonald’s efter i sømmene.

”Efter besøget hos Espersen på Bornholm, har jeg overhovedet ingen betænkeligheder ved at sætte tænderne i et fiskeprodukt fra McDonald’s, eftersom alle krav til fødevaresikkerhed og kvalitet overholdes til det ypperste gennem hele processen,” fortæller Karina Klinkgaard Grarup.

Turen er et led i McDonald’s landsdækkende kvalitetstjekkerprogram, hvor gæster og restaurantejere sammen tjekker kvaliteten af den mad McDonald’s serverer.  Fem gæster er blevet inviteret med ud til de fem største leverandører, så de ved selvsyn kan se, hvor maden kommer fra og hvad der sker med den undervejs.

Turene er derfor blevet filmet, så alle interesserede fremover kan gå ind på McDonald’s hjemmeside og se film om Karinas tur til Bornholm, og følge med hele vejen fra fabrik til restaurant og høre Karina fortælle om turen. Og netop denne film er for McDonald’s en af målsætningerne med turen. For selvom Christian Juel Glem gerne ville, så kan han jo ikke tage alle sine gæster med.

”Jeg ville gerne invitere alle mine gæster med ud til vores leverandører, så alle kunne se, hvor meget vægt, vi lægger på kvaliteten. Af praktiske hensyn må vi dog begrænse os, men vi filmer turene, så gæsterne i stedet har muligheden for at sidde hjemme ved skærmen og følge med i vejen til det færdige produkt,” fortæller Christian Juel Glem.

Filmen om fisk kommer på McDonald’s hjemmeside i løbet af sensommeren sammen med filmene fra de øvrige ture.

Yderligere oplysninger:
Franchisetager Christian Juel Glem
Email: christian.glem@fra.dk.mcd.com

Sara Helweg-Larsen
Kommunikationsdirektør, McDonald’s Danmark
e-mail: sara.helweg@dk.mcd.com

Om kvalitetstjekkerne
McDonald’s har inviteret fem gæster til at blive kvalitetstjekkere og hver besøge en råvareleverandør hen over sommeren. På turene undersøger gæsterne, hvordan maden i McDonald’s restauranter bliver til. Besøgene bliver filmet og lagt på McDonald’s hjemmeside, så alle gæster kan se, hvordan råvarerne til maden bliver produceret. Kvalitetstjekkerne besøger oksekødsleverandøren Inalca i Italien, salatleverandøren Salico i Sverige, kyllingeleverandøren Danpo i Give, pommes frites leverandører Agrarfrost i Tyskland, samt fiskeleverandøren A. Espersen i Hasle på Bornholm.

Om McDonald’s i Danmark
Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er 83 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 75 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s beskæftiger mere end 4.000 medarbejdere og har omkring 160.000 gæster om dagen.
Følg McDonald’s på facebook.com/mcdonaldsdanmark og find flere fakta om McDonald’s på www.mcdonalds.dk