F-Secure skærper jagten på en af de største cybertrusler

Botnettet ZeroAccess inficerede sidste år millioner af computere verden over, og Danmark var blandt de lande, der oplevede flest angreb. Botnets hersker i cyberspace, men nu tager F-Secure kampen op med et netværksdrevet program specifikt til fjernelse af botnets, der ikke bare kommer it-brugerne til hjælp, men også gør det muligt for bredbåndsudbyderne at forbedre deres performance.

København, d. 19. februar 2013 – Som man kan læse i F-Secures nyeste Threat Report, myldrer cyperspace med botnets, der i stigende grad kommer med nye metoder og helt nye business modeller. Et af dem er trojaneren Zeus, som påfører brugerne milliontab ved at overføre penge fra deres bankkonti. Et andet er ZeroAccess – det hurtigst voksende botnet – der sidste år inficerede millioner af computere på verdensplan og bl.a. brugte dem til omfattende click fraud og bitcoin mining. Danmark er et af de lande, der i 2012 oplevede flest angreb med ZeroAccess målt på antallet af sporingsforespørgsler i F-Secures laboratorier, men heldigvis er Danmark ikke blandt de mest inficerede lande.

Nu introducerer F-Secure et nyt, effektivt forsvar specifikt imod det stigende antal botnets. F-Secures nye software Antibot renser alle inficerede enheder på netværket og fjerner botnets ved en simpel proces, hvor brugeren guides igennem uden behov for at kontakte en helpdisk.

Ifølge it-ekspert, Michael Dahl, Vice President for Corporate & Direct Consumer Channel, F-Secure Nordeuropa, ved ofrene ofte ikke, at deres computer er blevet en del af et botnet.

”Botnets angriber i det skjulte, og mange brugere fortsætter upåvirket af, at deres computere er inficerede og en del af en zombie-hær, der styres af kriminelle. Udover de åbenlyse risici for brugerne, der kan få stjålet både penge og personlige oplysninger, påvirkes internetudbyderne i særdeleshed af byrden fra botnets, fordi de har indflydelse på computernes ydeevne og hele netværkets internethastighed og stabilitet. Mellem 6-20 pct. af it-brugerne har fortsat ikke nogen form for antivirus, og det er et stort problem for de internetudbydere, der gerne vil holde deres netværk rent. Antibot er en fremragende løsning, fordi programmet virker, uanset om computeren har et antivirusprogram eller ej”, siger Michael Dahl.

Botnets: En byrde for forbrugerne, en udgift for internetudbyderne
En bot – en forkortelse for robot – er en malware-inficeret computer, der fjernstyres af kriminelle, og et botnet er et helt netværk af inficerede enheder. Botnets giver it-kriminelle mange muligheder for at genere og stjæle fra brugerne: De kan angribe virksomheders hjemmesider, tage kontrol over enheder og kræve løsepenge for at frigive dem igen, tjene penge ved at sende spam, reklamer og beskeder, og stjæle personlige oplysninger som f.eks. passwords, der kan give adgang til brugernes netbank.

Men botnets generer også internetudbydernes netværk ved at påvirke internethastigheden og stabiliteten, hvilket er et stort problem for udbyderne, bl.a. fordi antallet af opkald til deres helpdisks stiger markant, når brugerne oplever langsomme forbindelser eller lignende. Alle enheder i netværket, der udsender spam, påvirker dette endnu mere og sænker den samlede hastiged på netværket til gene for alle. Antibot renser automatisk inficerede enheder, genskaber deres ydeevne og reducerer belastningen af netværket ved at minimere risikoen for at båndbredden bliver overtaget af botnets.

“De internetoperatører, vi har talt med, er allerede begejstrede for Antibot, fordi de kan minimere deres omkostninger, øge kundetilfredsheden, reducere kundeafgangen og skabe nye muligheder for at promovere deres sikkerhedsløsninger”, siger Michael Dahl.

Antibot virker på de fleste platforme og understøtter Windows, Android og fra senere i år også Mac OSX. Det kræver få aktive handlinger fra brugeren samtidig med, at det altid er up-to-date og i stand til at fjerne malware, hvilket gør Antibot til det mest effektive produkt af sin slags. Det er muligt for internetudbyderne at markedsføre Antibot som en del af deres egne produktpakker og skræddersy markedsføringen overfor slutbrugerne.

Få mere at vide om Antibot på F-Secure’s stand på Mobile World Congress (F-Secure holder til i hal 5, stand 5E90) eller på www.f-secure.com/antibot

For mere information, kontakt venligst:

Michael Dahl
VP, Corporate & Direct Consumer Channel, F-Secure Nordeuropa
michael.dahl@f-secure.com

+ 45 2629 8847

F-Secure – Beskytter det uerstattelige
Mens du bruger tid på det, der giver mening for dig, så beskytter vi dig, når du er online, uanset om du bruger en computer eller smartphone. Vi tager også backup af dine filer og gør det muligt for dig at dele dine filer med andre. Vores services er tilgængelige gennem flere end 200 operatører overalt i verden og værdsættes i millioner af hjem og virksomheder. F-Secure blev grundlagt i 1988 og er børsnoteret på NASDAQ OMX Helsinki Ltd. www.f-secure.com