Løn og bolig erstatter demokrati på den arabiske ungdoms ønskeliste

Ønsket om en ordentlig løn og eget sted at bo står øverst på den arabiske ungdoms ønskeliste og erstatter dermed ønsket om demokrati – her et år efter Det Arabiske Forår. Det viser en ny omfattende undersøgelse blandt 2500 unge i 12 arabiske lande, som ASDA’A Burson-Marsteller har foretaget.

De vigtigste resultater fra undersøgelsen:

• En ordentlig løn og eget sted at bo erstatter ønsket om demokrati som topprioritet på den arabiske ungdoms ønskeliste. 82 pct. mener, at en ordentlig løn er meget vigtig, mens kun 63 pct. mente dette i 2011.
  • Den største bekymring blandt de unge er stigende leveomkostninger, 63 pct. siger, at de er meget bekymrede omkring leveomkostningerne, hvilket er en stigning fra 57 pct. fra sidste år.
  • De unge ser både mangel på demokrati (41 pct.) og civil uro (41 pct.) som to væsentlige udfordringer for dem og regionen i dag.
  • 72 pct. af de unge er enige om, at følgerne af Det Arabiske Forår har været positive for regionen, samtidig mener 68 pct. af de unge, at de personligt har det bedre nu end for et år siden.
  • Mindre end ¼ af den arabiske ungdom mener, at protester som følge af Det Arabiske Forår, vil sprede sig til nye lande.
  • De unge har stigende tiltro til deres regeringer (72 pct.), men 42. pct. udtrykker fortsat bekymring om korruption.
  • Traditionelle værdier er stadig vigtige for de arabiske unge (65 pct.), men undersøgelsen viser et fald fra 83 pct. fra sidste år. Et stigende antal unge mener nemlig, at disse værdier er forældede og trænger til fornyelse.
  • De unge ser De Forenede Arabiske Emirater (33 pct.) som rollemodel for det land de helst vil bo i.
  • Blandt de unge er Frankrig (46 pct.) det mest foretrukne land at leve i blandt alle udenlandske lande, samtidig ser de unge i stigende grad positivt på asiatiske supermagter som Kina og Indien (41 pct. i 2012 i forhold til kun 27 pct. i 2011).
  • Blogs er den online aktivitet der oplever størst fremgang blandt de unge, 61 pct. siger de engagerer sig på blogs, hvilket er en stigning fra 29 pct. i 2011. Generelt er behovet for at følge med i nyhederne hos de unge eksploderet i kølvandet på Det Arabiske Forår.

Læs den engelske pressemeddelelse her og læs mere om både tidligere og den nuværende undersøgelse på det tilhørende website. På Twitter kan du følge #ArabYouth eller @ASDAABMP og på YouTube er der ekstra videomateriale.

For yderligere information, kontakt venligst:

For kommentarer og yderligere information om undersøgelsen:

Nicholas Nesson
ASDA’A Burson-Marsteller
Dubai, UAE
Tel.: 971-4-4507600
E-Mail: info@asdaa.com

For rekvirering af undersøgelsen etc.:

Pia Baunsgaard
Burson-Marsteller
Tlf.: +45 2335 6264
E-Mail: pia.baunsgaard@bm.com

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af ASDA’A Burson-Marsteller, som er en af Burson-Marstellers underafdelinger i Mellemøsten. Undersøgelsen er den fjerde af samme slags i rækken og er baseret på 2500 face-to-face interviews med unge arabere i alderen 18-24 år fra 12 arabiske lande. Det drejer sig om golfstaterne Saudi Arabien, De Forenede Arabiske Emirater, Qatar, Bahrain, Oman og Kuwait samt Jordan, Libanon, Egypten, Irak og for første gang Libyen og Tunesien. Undersøgelsens hensigt er at afdække, hvad der optager ungdommen i de arabiske lande og hvilket syn, de har på deres tilværelse lige nu og i fremtiden. Rækken af interviews er foretaget fra december 2011 til januar 2012 af ASDA’A Burson-Marstellers søsterfirma Penn Schoen Berland (PSB).

Om Burson-Marsteller
Med 155 kontorer i 108 lande på seks kontinenter er Burson-Marsteller en af verdens største Public Relations og Public Affairs-virksomheder. I Danmark er vi det eneste fuldt ejede internationale bureau. Vi har 20 medarbejdere, som mestrer de fleste kommunikations- og PR-specialer, men særligt stærke er vi inden for public affairs, krisehåndtering, forandrings- og virksomhedskommunikation samt medierelationer. Burson-Marsteller arbejder målrettet på at være de foretrukne rådgivere, når virksomheder eller private og offentlige organisationer ønsker hjælp til at få den opmærksomhed, det omdømme og den indflydelse, de fortjener. Burson-Marsteller er en del af den globale WPP-gruppe, som omfatter mange af de mest kendte reklame-, medie-, PR- og analysebureauer. Se mere på www.burson-marsteller.dk eller www.burson-marsteller.com.