MasterCard og FN’s Fødevareprogram indgår globalt partnerskab for at levere “digital fødevarehjælp”

En verden uden kontanter bygger en verden uden hungersnød

For at tweete om disse nyheder så kopier og indsæt http://bit.ly/Q9Bl88 til din Twitter konto med hashtaget #DigitalFood

København 13. september, 2012MasterCard (NYSE:MA) og FN’s Fødevareprogram lancerer i dag et globalt partnerskab, som via digital innovation hjælper mennesker i hele verden med at bryde den negative spiral af sult og fattigdom. Dette ”game-changing” partnerskab kombinerer MasterCards ekspertise indenfor elektroniske betalingssystemer med Fødevareprogrammets globale rækkevidde blandt nogle af verdens mest hungersnødsramte befolkninger. Det sker for at imødekomme de ernæringsmæssige behov hos de mest sårbare grupper.

”Vores partnerskab med MasterCard er et godt eksempel på hvordan innovative partnerskaber med den private sektor kan gøre en forskel for hungersnøden i verden,” siger Nancy Romans, som er kommunikationschef for Public Policy og Private Partnerships hos FN’s Fødevareprogram. ”Ved at trække på MasterCards tekniske know-how og internationale rækkevidde, kan FN’s fødevareprogram både udvikle vores elektroniske kuponprogram, som gør det muligt for hungersnødsramte familier verden over at købe nærende mad på lokale markeder samt udvikle vores online donationssystem, der engagerer individer og brands i et globalt fællesskab for at bekæmpe hungersnød.”

Når markeder anses for at være stabile, distribuerer FN’s fødevareprogram ofte kuponer, som kan indløses i lokale forretninger mod mad og andre dagligvarer. Disse kuponer er med til at skabe vækst i de lokale økonomier samtidig med at fattige samfund får mulighed for at modtage fødevarehjælp med værdigheden i behold.

Gennem projektet "Digitale fødevarer" vil MasterCards betalings - og teknologiekspertise hjælpe Fødevareprogrammet med at finpudse og forbedre sine systemer, der leverer madkuponer via mobiltelefoner eller bankkort til folk uden regelmæssig adgang til banker eller finansielle ydelser.

Ann Cairns, præsident for international markeder hos MasterCard udtaler: "MasterCard vision om en verden uden kontanter er den perfekte partner for Fødevareprogrammets vision om en verden uden sult. I dag har vi dedikeret os til at skabe et banebrydende partnerskab, som sikrer at det digitale fødevareinitiativ vil fortsætte med at imødekomme kravene fra de, som har mest behov for det rundt omkring i verden.”

Ved siden af projektet “Digitale fødevarer” vil MasterCard hjælpe FN’s Fødevareprogram med at forbedre mulighederne for at donere online. På den måde kan flere mennesker donere via en lang række af betalingsmuligheder.

Den forbedrede onlinedonations tjeneste er en del af platformen "integrated Giving" som gør det muligt for brands at integrere donationstjenester med deres egne produkter. Forhandlere kan tilbyde donationer ved kassen, så kunderne kan donere til FN’s Fødevareprogram inden de forlader forretningen. Derudover vil udviklere af mobile applikationer eller spil kunne støtte Fødevareprogrammet direkte. Alle donationer bliver sporet og krediteres til både brand og forbrugeren. For forbrugerne og brands betyder dette nye muligheder for at arbejde sammen og få en meningsfuld, målbar effekt på bekæmpelsen af ​​sult i hele verden.

MasterCard har også forpligtet sig til at bruge sin markedsføring og brandkapacitet til at bidrage med at øge bevidstheden om FN’s Fødevareprogram på flere vigtige markeder. MasterCard har allerede gennemført to fundraising kampagner for FN’s Fødevareprogram i Polen og i Holland, som resulterede i titusindvis af euro for FN systemer rundt om i verden

For mere information, kontakt venligst:
Pressekontakt MasterCard Danmark, Anne Faigh Rydell, Tel: +45 21534009, E: anne.rydell@bm.com

Greg Barrow, WFP/United Kingdom & Republic of Ireland, Tel. +44 20 7240 9001, Mob. +44 7968 008474

Rene McGuffin, WFP/Washington, Tel. +1 202 6530010 ext. 1149, Mob. +1 202 4223383

Om MasterCard
MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, er et globalt betalings- og teknologiselskab. Det driver verdens hurtigste betalingshåndteringsnetværk, som forbinder forbrugere, finansielle institutioner, handlende, regeringer og forretninger i mere end 210 lande. MasterCards produkter og løsninger gør hverdagens handelsaktiviteter – som shopping, rejser, at drive en forretning og håndtere økonomi – nemmere, sikrere og mere effektive for alle. Følg os på Twitter @MasterCardNews, deltag i diskussionen på Cashless Conversations Blog og abonnér på de seneste nyheder.

Om FN’s Fødevareprogram
FN’s Fødevareprogram er verdens største humanitære organisation, som bekæmper sult i hele verden. Hvert år assisterer FN’s Fødevareprogram i gennemsnit 90 millioner mennesker med fødevarehjælp i mere end 70 lande. Følg os på Twitter@wfp_media.