Klik her, hvis du ikke kan læse pressemeddelelsen.
Et menukort efter danskernes smag
Jyderne vil have bacon, sjællænderne foretrækker salat og pommes frites, og fynboerne elsker den klassiske Big Mac. Når det kommer til McDonald’s menukort, har danskerne klare favoritter – men med tiden kan smag og præferencer ændre sig. Derfor udvikler og udvider McDonald’s hele tiden sit menukort. Nu kan danskerne fx vælge en salat til deres menu, nye grovboller og grove wraps.

København, den 24. juni 2013 – Denne sommer får danskerne endnu mere at vælge imellem hos de 86 McDonald’s restauranter landet over. Hele 65 % af danskerne foretrækker nemlig fuldkorn frem for lysere brødtyper, og derfor er McDonald’s nu klar med en ny serie af grove og grønne alternativer på menukortet.

”Når næsten to ud af tre danskere foretrækker fuldkornsbrød, så skal man selvfølgelig også kunne vælge det hos os, når man bestiller en burger eller en wrap. Vi introducerede grovboller i de danske restauranter i 2011. Siden har vi forsøgt at finde frem til den helt rigtige grovbolle, der giver den gode smag af burger, som danskerne forventer,” siger Sara Helweg-Larsen, kommunikationsdirektør hos McDonald’s Danmark.

Download stor version

Alle nyheder på menukortet er blevet til på baggrund af analyser af danskernes smag og præferencer. Og én ting er danskerne enige om: Cheeseburgers er et hit! Men derudover har danskerne mange forskellige favoritter. I Jylland skal der bacon til bøffen, på Fyn er én bøf bare ikke nok, og sjællænderne er glade for salater og wraps. Nye salgstal fra McDonald’s understreger, at et bredt sortiment er det, der passer danskerne bedst. Og netop derfor udvikler og udvider McDonald’s hele tiden sit menukort sammen med danskere fra hele landet, så der er endnu mere at vælge imellem.

”Mange forskellige danskere besøger vores restauranter hver dag, og vi vil derfor gerne have noget for enhver smag. Ligegyldigt hvor du er fra i landet, og om du skal have et større eller mindre måltid, så skal du kunne vælge det, du har lyst til, og som passer til dig. Samtidig vil vi gerne inspirere danskerne til at prøve noget nyt, men valget er op til vores gæster, for det er i sidste ende dem, der bestemmer, hvad der er successer på vores menukort,” siger Sara Helweg-Larsen.

McDonald’s har netop lanceret en ny grovbolle til klassikerne GrovFeast og GrovChicken, en grovbolle til burgeren Big Tasty Bacon, tre nye fuldkornswraps, en ny sommer salat og endelig en salat, så man kan vælge mellem pommes frites, gulerødder eller salat som tilbehør til sin menu.

Salgstal for 2012 fordelt på regioner:
  • Nordjyderne spiser flest is.
  • Midt-, øst- og vestjyderne foretrækker Big Tasty Bacon.
  • En klassisk Big Mac er sønderjydernes favorit.
  • På Fyn langes der også flest Big Macs over disken, og så er fynboerne vilde med gulerødder som snacktilbehør.
  • Sjællænderne er mere grove og grønne end gennemsnittet. Her sælges nemlig flest salater, wraps og McChicken.
  • Pommes frites flyver også oftest over disken i København.
  • Cheeseburgeren er danskernes ubetingede favorit. Den storsælger over hele landet, og går især som varmt brød på hovedbanen i København og banegårdene i Aarhus og Odense.
For mere information kontakt venligst:
Sara Helweg-Larsen
Kommunikationsdirektør
McDonald’s Danmark ApS
Pressetelefon: 7022 0160
E-mail: sara.helweg@dk.mcd.com
Om McDonald’s i Danmark
Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er i dag 86 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 71 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s Danmark beskæftiger mere end 4.200 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen. McDonald’s Danmark blev kåret til Danmarks bedste store arbejdsplads af Great Place to Work i november 2011 og 2012. Følg McDonald’s på Facebook og YouTube, og find flere fakta om McDonald’s Danmark på www.mcdonalds.dk og www.tjekmcdonalds.dk.