Pressemeddelelse: Hej Danmark. Spotify er her.

Nu er musiktjenesten Spotify endelig tilgængelig i Danmark. Dermed får danskerne adgang til millioner af musiknumre.

København, d. 12. oktober 2011 - Fra og med i dag kan danske musikfans få adgang til ét af verdens største musikkataloger via den prisvindende digitale musiktjeneste Spotify. Spotify er en komplet musiktjeneste, der giver brugerne mulighed for at håndtere, opdage og dele musik fra Spotify’s musikbibliotek, der indeholder omkring 15 millioner sange*.

”Vi er vildt glade for, at vi fra i dag kan tilbyde Spotify til de danske musikelskere. Musik er en af de mest sociale ting, der findes og det er derfor vi har indbygget de bedste sociale features i Spotify så det er nemt at dele den ultimative musikoplevelse med hinanden. Jeg vil gerne byde alle musikfans velkommen til Spotify-familien og jeg håber, at danskerne vil elske at bruge Spotify lige så meget som vores andre millioner af Spotify-brugere i verden”, siger svenske Daniel Ek, der er grundlægger og CEO for Spotify.

Fyldt med musik
Spotify har indgået aftaler med KODA, pladeselskaber og musikeaggregatorer som bl.a. Universal Music Group (og MBO), Sony BMG, EMI Music, Warner Music Group, Merlin og The Orchard, samt en række uafhængige danske pladeselskaber. Det betyder, at Spotify kan tilbyde danskerne adgang til en musikverden uden sammenligning, der kan nydes på computeren, mobilen, og mange andre platforme – hvor som helst og når som helst.

”Spotify blev etableret som et bedre, enklere alternativ til ulovlig piratkopiering. Så det faktum, at de mennesker, som laver musikken, som vi andre nyder, får betaling for deres arbejde, er ekstremt vigtigt for os. Vi har et bredt katalog fra alle de store pladeselskaber og en lang række uafhængige pladeselskaber. Det betyder, at alle kunstere, komponister og tekstforfattere bliver fair kompenseret for deres kreativitet hver gang deres musik bliver spillet via Spotify,” siger Öjje Holt, der er nordisk ansvarlig for Spotify.

Del din musik via Facebook
For nylig offentliggjorde Spotify og Facebook en fælles integration for at skabe soundtracket til dit sociale onlineliv. Nu kan du opdage og finde mere musik end nogensinde via Facebook. Spotify-brugere vil kunne se musik-posteringer og ’play’ knapper i deres nyheds-feed på Facebook – og ved at trykke på ’play’ starter Spotify og spiller sangen for dig. Eller se hvad dine venner lytter til og klik på ’play’ for at høre deres sang. Som sagt, det har aldrig været lettere at finde og dele musik med dine venner.

* Antal musiknumre licenseret global. Katalog størrelsen kan variere I hvert enkelt land.

-Slut-

For mere information, kan du sende en e-mail til Spotify’s pressekontor på: press@spotify.com.

Find billeder, logoer og andet materiale her: http://www.spotify.com/about/press

Du kan også se vores lanceringsvideo her: http://www.youtube.com/watch?v=FjAr5nGzjV8

B-Roll: https://spotify.box.net/shared/03qhmnqm3557zm0u3g3p
Password: b3MvaHCMZ

Kom med på Spotify:
Du kan nemt oprette en profil på Spotify: http://www.spotify.com/start/

Om Spotify:
Spotify er en pris-vindende musiktjeneste, der tilbyder et lovligt kvalitets alternativ til musik pirater. Spotify giver umiddelbar adgang til en hvilken som helst musik du måtte ønske, hvor du vil og hvornår du vil gennem en enkel, hurtig og intuitiv platform som kan benyttes som en reklame-baseret gratis tjeneste eller som en betalt reklame-fri abonnementsordning. Med adgang til millioner af sange via computeren, mobilen og andre platforme gør Spotify det nemmere end nogensinde før at lytte til og dele musik på lovlig vis.

Spotify fås i dag i ni lande: USA, Storbritannien, Sverige, Finland, Norge, Frankrig, Holland og Spanien og nu også i Danmark. Der findes mere end ti millioner registrerede brugere, og over to millioner betalende abonnenter.

Spotify samarbejder med en række partnere, herunder Sonos Trådløs HiFi anlæg www.sonos.com, Logitech ®, Onkyo, Shazam, Western Digital og SoundHound.

Spotify's lancering i Danmark sker også i samarbejde med Coca-Cola, et af verdens største og mest banebrydende brands, der ønsker at hjælpe os med at sprede budskabet om musiktjenesten. Coca-Cola vil i samarbejde med Spotify lancere innovative annoncekampagner i de kommende måneder.

www.spotify.com