SVERIGES NYE ERHVERVSMINISTER MIKAEL DAMBERG BESØGTE CMP

Ved sit første besøg i Skåne siden regeringens tiltræden mødtes den nye svenske erhvervs- og innovationsminister Mikael Damberg mandag med ledelsen for Copenhagen Malmö Port (CMP).

– Vi er meget glade for, at Mikael Damberg prioriterede at besøge CMP og vise interesse for virksomhedens omfattende investeringer i nye arbejdspladser og miljøvenlige transportløsninger, siger CMP’s administrerende direktør Johan Röstin.

Ved mødet præsenterede Johan Röstin CMP’s langsigtede fremtidsplaner for havneområderne på såvel den svenske som den danske side. Johan Röstin lagde vægt på, at en forudsætning for, at søfarten på sigt skal kunne udgøre en større del af transportsystemet, er, at der foretages investeringer i infrastrukturen, fremfor alt på land i form af bedre jernbanetilslutninger til havnen. Konkret handler det om at forbinde havnen i Malmø med de primære banestrækninger til godstransport samt om at opgradere jernbanekapaciteten over Øresundsbroen.

– Mødet med Mikael Damberg var givende. Jeg håber, at han vil overveje de muligheder som søfarten og havnene tilbyder for at skabe et bæredygtigt transportsystem. Vi ser naturligvis gerne, at den nye svenske regering tager initiativ til, at der sker en nødvendig udbygning af jernbanen, så CMP i endnu højere grad kan bidrage til såvel miljøet som bedre betingelser for erhvervslivet, siger Johan Röstin.

EU-landene har sammenlagt 1.800 kommericelle havne, og 80 af disse havne er af EU klassificeret som Core Ports med særligt stor betydning for den økonomiske vækst. CMP er en af fem Core Ports i Sverige (og to Core Ports i Danmark). Johan Röstin understregede ved mødet, at god konkurrencedygtighed for disse havne er af stor betydning for svensk (og dansk) økonomi. Derfor er det naturligt, at investeringer i infrastruktur i tilslutning til havnene skal prioriteres.

Øresundsregionen er en vigtig vækstmotor for Sverige og Danmark. Det er interessant at se hvordan CMP bidrager til økonomisk integration over Øresund, og udgør et vigtigt knudepunkt for godstrafik i Nordeuropa. Shipping, især når forbundet med jernbane, er en meget vigtig faktor i udviklingen af ​​et bæredygtigt og effektivt transportsystem, siger erhvervs- og innovationsminister Mikael Damberg.

Yderligere information:

Johan, Röstin, adm. direktør Copenhagen Malmö Port AB, +46 40 680 41 65

Ann Wolgers, pressesekretær til erhvervs- og innovationsminister Mikael Damberg, +46 72 543 87 07

CMP er en af de største havne og terminal-operatører i Norden samt en af de største Nordeuropæiske krydstogtsterminaler.