Advokatforbehold er andelsboligkøbernes eneste værn mod økonomiske øretæver i andelsmarkedets turbohandler

Det går så stærkt på andelsboligmarkedet, at annonceringen nærmest ikke når avisen, før boligen er solgt. Det opskruede tempo betyder, at mange andelsboligkøbere skriver under på købet uden at tjekke økonomien ordentligt efter i sømmene.

”Når det skal gå så stærkt, er der kun én måde at sikre sig. Man skal tage et advokatforbehold, når man skriver under. Så sikrer man sig at man kan nå at gennemgå økonomi og vilkår sammen med sin boligadvokat”, forklarer andelsboligekspert og medlem af bestyrelsen i Danske BOLIGadvokater, Niels Erlandsen.

Det hæsblæsende tempo får nemlig mange andelsboligkøbere til at skrive under på købsaftalen uden at sikre sig, at andelsboligforeningens økonomi ikke i fremtiden ødelægger privatøkonomien.

”Med salgstider på 8 dage lader mange sig presse til en hurtig underskrift for at være sikre på at få boligen”, fortæller Danske BOLIGadvokaters andelsboligekspert.

I advokatforbeholdet står der, at denne handel er på betingelse af min advokats godkendelse, og det giver lidt ekstra tid til at tjekke boligkøbet igennem uden at det koster et gebyr til sælger hvis man fortryder. Benytter man den almindelige fortrydelsesret koster det 1 pct. af købesummen.

Advokatforbeholdet kan sammen med en tjekliste til andelsboligkøb downloades gratis på www.danskeboligadvokater.dk .

Bestyrelsesmedlem hos Danske BOLIGadvokater, advokat Niels Erlandsen. Mobil: 2071 0720

Danske BOLIGadvokater er en sammenslutning af advokater med speciale i boligrådgivning. De har som de eneste fået branchens blå stempel som BOLIGadvokater, fordi de udelukkende arbejder efter de etiske regler for køb og salg af fast ejendom, der er aftalt mellem Advokatsamfundet og Forbrugerrådet. Det betyder bl.a., at en dansk BOLIGadvokat yder uafhængig rådgivning og ikke må repræsentere sælger og køber i samme handel. Og det betyder også, at Danske BOLIGadvokater ikke har alliancer med andre aktører i branchen som fx banker, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber m.v. Alle medlemmerne af Danske BOLIGadvokater har et certifikat i bolighandel. Foreningen blev stiftet i år 2000 og har i dag godt 150 medlemmer fordelt over hele landet. Du kan læse mere på www.danskeboligadvokater.dk, og www.facebook.com/danskeboligadvokater og www.youtube.com/danskeboligadvokater.