Bankernes boligportaler sætter markedskræfterne ud af spillet med misvisende priser uden godkendelse fra sælger

Bankernes boligportaler vælter frem på nettet, og de ser alle tilsyneladende ud som om, de er uafhængige portaler med objektiv information. Men ser man rigtig godt efter og finder det med småt, kan man se, hvilken bank der gemmer sig bag portalen.

Er det overhovedet et problem, kunne man spørge?

Ifølge Danske BOLIGadvokater, som har kigget boligportalerne i kortene, er det et meget stort problem. Den er nemlig helt gal med prissætningen. Faktisk så gal, at det leder tanken hen på måden, ejendomsskatten beregnes på: ”tilfældigt og bestemt ikke til boligejernes fordel”.

”Problemet med portalerne er, at bankerne bestemmer prisen på boligen. Det kan med tiden komme til at sætte markedskræfterne ud af spillet, fordi den pris, der sættes på boligen, ikke kan påvirkes af hverken køber eller sælger. Og prisen på en bolig er altid til forhandling, det er ikke en listepris” siger Danske BOLIGadvokaters formand Jan Schøtt-Petersen.

Et tydeligt eksempel er ifølge BOLIGadvokaten den værdiansættelse, som findes på Nykredit, Sydbank, Spar Nord og AL Bank’s nye portal “Bolighed”. Her oplyser bankerne, at hele 46 % af de boliger, de værdisætter, kun rammer 5 % forkert. Med en bolig til 2 mio. kr. er det altså kun 100.000 kr. fejlskøn. Bankerne fastslår, at af de næste 24 % rammer kun 10 % forkert, altså 200.000 kr., og de næste 18 % rammer kun 20 % forkert, og så er man altså oppe på 400.000 kr. fejlskøn. Hvad der sker med de sidste 12 % oplyses ikke.

Konsekvensen er, at den pris, en boligkøber kan finde på boligportalen, giver et helt forkert billede af ejendommens værdi. Måske for billigt eller for dyrt - det er der ingen, der ved. Derfor vil boligkøberne finde mange og meget forskellige priser på boligen, og hvilken er mon den rigtige?

”Det er naturligvis den pris, sælgeren sætter, der er udgangspunkt for prisforhandlingen med køber. Og den rigtige pris vil altid være den, de i fællesskab får forhandlet sig frem til”, forklarer Jan Schøtt-Petersen, formand for Danske BOLIGadvokater.

Boligejerne tages som gidsler

”Bolighed prissætter boligen uden, at ejeren har bedt om det eller har kendskab til, at boligen er blevet prissat. Boligejeren kan ikke selv gå ind og rette prisen til det, boligen forventes at kunne sælges til.

Det er rå gidseltagning, fordi boligejeren ikke har en chance for at vide noget om prissætningen, og når det opdages, så tvinges boligejeren til at kontakte Nybolig, som samarbejder med de fire banker”, forklarer Danske BOLIGadvokaters formand og sammenligner hele tankegangen bag prissætningen med ”bondefangeri”, hvor boligejeren tvinges ind i dialog med en bestemt mægler og bankgruppe uden nogen gyldig grund. Og hvad nu hvis ejeren hellere vil sælge via en anden ejendomsmægler eller selv stå for salget?

Gratis prisberegner uden forpligtigelser

Danske BOLIGadvokater er derfor i samarbejde med bolighandel.dk, som er en uafhængig selvsalgs-boligportal, tæt på at lancere et gratis vurderingsværktøj ”Boligprisberegneren”.

Her får man et overblik over alle udbudte og solgte boliger i de områder, man ønsker at vurdere. Både køber og sælger kan indtaste og lege med prisen på alle boliger uden at blive taget som gidsel.

”Man kan selv regulere de faktorer, der gør boligen unik. Både ”herlighedsværdi”, beliggenhedsfaktor og standen kan vurderes individuelt. Man kan selv afgøre, hvilke boliger man vil sammenligne med. Både boliger, der er til salg eller er solgte indenfor de sidste 24 måneder. Hele pointen er, at prisdannelsen er helt fri. Boligprisberegneren leverer de relevante markedsdata, der skal til for at vurdere prisen – ud fra samme kriterier, som en ejendomsmægler ville gøre det. På den måde får man en realistisk prisfornemmelse og ikke en dikteret pris fra en bank, understreger Danske BOLIGadvokaters formand.

Boligprisberegneren er gratis og kan anvendes uden nogen form for forpligtigelser.

Danske BOLIGadvokater kæmper for, at både køber og sælger får 100 % uafhængig rådgivning og lige vilkår i bolighandlen. Dette gælder også, når det drejer sig som værdisætningen af boligen og retten til en tryg og sikker bolighandel.

Danske BOLIGadvokater er en sammenslutning af advokater med speciale i boligrådgivning. De har som de eneste fået branchens blå stempel som BOLIGadvokater, fordi de udelukkende arbejder efter de etiske regler for køb og salg af fast ejendom, der er aftalt mellem Advokatsamfundet og Forbrugerrådet. Det betyder bl.a., at en dansk BOLIGadvokat yder uafhængig rådgivning og ikke må repræsentere sælger og køber i samme handel. Og det betyder også, at Danske BOLIGadvokater ikke har alliancer med andre aktører i branchen som fx banker, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber m.v. Alle medlemmerne af Danske BOLIGadvokater har et certifikat i bolighandel. Foreningen blev stiftet i år 2000 og har i dag godt 150 medlemmer fordelt over hele landet. Danske BOLIGadvokater kæmper for at du kan få 100% uafhængig rådgivning. Du kan læse mere på www.danskeboligadvokater.dk, og www.facebook.com/danskeboligadvokater og www.youtube.com/danskeboligadvokater.