Bolighed.dk nægter at slette prisen på din bolig

Boligportalen bolighed.dk, som drives af Nykredit og tre banker, afviser utilfredse boligejere, som ikke ønsker at få sat et prisskilt på deres bolig.

Bondefangeri er et af de ord som klæber sig til Bolighed, som har sat priser på omkring 1,2 mio. huse og ejerlejligheder. På trods af en hård kritik fra såvel Danske BOLIGadvokater som Forbrugerrådet Tænk, vil Bolighed ikke imødekomme de mange boligejere, der ikke ønsker at få sat pris på deres hus eller ejerlejlighed.

Én af dem er boligejer Bo Schriver, som flere gange og i klare vendinger har skrevet til Boligheds direktør:

”Fjern venligst den vurdering, der er på bolighed.dk af den ejerlejlighed, som tilhører min kone og jeg. Vi foreslår at der enten sættes en streg, eller at der står “ikke vurderet”. Vi mener ikke, at det tilkommer nogen som helst at vurdere, hverken på et offentligt tilgængeligt site, eller på et internt banksite, hvad vores ejerlejlighed eventuelt kan være værd i frit salg,” lød beskeden.

Bolighed nægter

Direktør i Bolighed Niels Ranum er fuldkommen afvisende over for Bo Schriver:

”Vi mener ikke, der er grundlag for at kræve vurderingen af din lejlighed fjernet fra Bolighed.dk, da der alene sker en behandling af offentligt tilgængelige oplysninger, som er tilladt. Derfor kan vi ikke imødekomme ønsket. Til gengæld arbejder vi hele tiden på at gøre vores beregninger bedre samt stille nye funktioner til rådighed – som fx at du selv kan indikere din boligs værdi eller få en BoligVærdi, som kan erstatte den anslåede værdi,” skriver Boligheds direktør.

Dette beroliger ikke Bo Schriver: ”Nej tak, jeg ønsker ingensomhelst tal for min lejlighed,” meddeler Bo Schriver, der nu overvejer et sagsanlæg mod Bolighed og har søgt råd hos et medlem af Danske BOLIGadvokater.

Ulovlig markedsføring

”Man skal selvfølgelig kunne blive slettet af Bolighed, hvis man ikke ønsker at være med. Det nytter jo ikke at man som boligejer vil stå ringere i en forhandlingssituation, når boligen skal sælges, fordi Bolighed har ramt en helt forkert pris,” siger Jan Schøtt-Petersen, formand for Danske BOLIGadvokater.

Han mener desuden, at det er ulovligt når Bolighed tvinger boligejere til at gå i dialog med en bestemt mæglerkæde, nemlig Nybolig, som er Boligheds samarbejdspartner.

”Der er tale om en helt urimelig måde at få kunder på, fordi du som ejer ikke har nogen valgfrihed. Din ejendom bliver prissat af Bolighed, og den eneste måde at ændre prisen er at gå i dialog med Nybolig, som Bolighed samarbejder med. Men det handler også om, at Bolighed med sine misvisende vurderinger forvrider selve prisdannelsen på boligmarkedet i strid med god markedsføringsskik. Vi har derfor indgivet en klage til Forbrugerombudsmanden,” siger Jan Schøtt-Petersen.

Danske BOLIGadvokater er en sammenslutning af advokater med speciale i boligrådgivning. De har som de eneste fået branchens blå stempel som BOLIGadvokater, fordi de udelukkende arbejder efter de etiske regler for køb og salg af fast ejendom, der er aftalt mellem Advokatsamfundet og Forbrugerrådet. Det betyder bl.a., at en dansk BOLIGadvokat yder uafhængig rådgivning og ikke må repræsentere sælger og køber i samme handel. Og det betyder også, at Danske BOLIGadvokater ikke har alliancer med andre aktører i branchen som fx banker, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber m.v. Alle medlemmerne af Danske BOLIGadvokater har et certifikat i bolighandel. Foreningen blev stiftet i år 2000 og har i dag godt 150 medlemmer fordelt over hele landet. Danske BOLIGadvokater kæmper for at du kan få 100% uafhængig rådgivning. Du kan læse mere på www.danskeboligadvokater.dk, og www.facebook.com/danskeboligadvokater og www.youtube.com/danskeboligadvokater.