Boligkøbere stoler for meget på salgsopstillingen

Som boligkøber er det let at blive fristet af ejendomsmæglernes salgsopstillinger. Men salgsopstillingen er ofte en forskønnelse af virkeligheden og kan indeholde fejl, der kan koste køber tid, besvær og mange penge, hvis de ikke opdages i tide.

”Helt grundlæggende glemmer mange købere, at salgsopstillingen egentlig er en boligreklame udarbejdet af ejendomsmægleren. Det er et dokument, der viser boligen fra sin bedste side – både fotomæssigt og økonomisk. Derfor bør man få uafhængig eksperthjælp til at gennemskue de reelle forhold omkring boligen”, udtaler Jacob Jansson Christensen, bestyrelsesmedlem i Danske BOLIGadvokater.

Mægler skal tjekkes

Det lyder måske underligt, at oplysningerne i salgsopstillingen skal tages med et gran salt. Men ifølge Jacob Jansson Christensen er det nødvendigt at tjekke mæglerne efter i sømmene:

”Det er mæglers ansvar, at salgsopstillingen indeholder de korrekte oplysninger. Men desværre ser vi eksempler, hvor beskrivelsen af boligen indeholder fejl, og hvor beregningerne er mangelfulde eller ligefrem fejlagtige. Vi har sådanne sager, der er endt i retten med godtgørelse til køber til følge”, fortæller Jacob Jansson Christensen.

Konkret kan fejlene i salgsopstillingen være alt fra en urealistisk god beskrivelse af boligens muligheder og stand til manglende angivelse af f.eks. renovationsafgifter eller grove fejl i beregning af ejendomsskatten.

Vildledende beskrivelser

For nylig modtog Danske BOLIGadvokater en sag, hvor salgsopstillingen pralede af den perfekte bolig til den store familie. En stor og velindrettet underetage med 2 værelser, stue, gildestue og bad var med til at retfærdiggøre den fornemme beskrivelse. Det viste sig bare, at underetagen i virkeligheden var en kælder, der ikke var godkendt til beboelse. En stor familie ville kun kunne være i huset, hvis de måtte bebo værelserne i underetagen. Beskrivelsen var derfor direkte vildledende. Hverken mægler eller byggesagkyndig havde gjort opmærksom på problemet.

Eksperthjælp giver tryghed

Ifølge Jacob Jansson Christensen er sagen ikke enestående. Han anbefaler derfor, at man som køber allierer sig med en uafhængig rådgiver, f.eks. en BOLIGadvokat, før man sætter sin underskrift på købsaftalen. På den måde bliver alle dokumenter og forhold omkring bolighandlen gennemset og drøftet, og fejl og misforståelser kan findes, før de bliver et problem for køber.

Hent en gratis tjekliste om boligkøb på www.danskeboligadvokater.dk

For yderligere information, kontakt:

Advokat Jacob Jansson Christensen, Advokatfirmaet Sankt Petri Advokater, tel. 3871 7700

Danske BOLIGadvokater er en sammenslutning af advokater med speciale i boligrådgivning. De har som de eneste fået branchens blå stempel som BOLIGadvokater, fordi de udelukkende arbejder efter de etiske regler for køb og salg af fast ejendom, der er aftalt mellem Advokatsamfundet og Forbrugerrådet. Det betyder bl.a., at en dansk BOLIGadvokat yder uafhængig rådgivning og ikke må repræsentere sælger og køber i samme handel. Og det betyder også, at Danske BOLIGadvokater ikke har alliancer med andre aktører i branchen som fx banker, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber m.v. Alle medlemmerne af Danske BOLIGadvokater har et certifikat i bolighandel. Foreningen blev stiftet i år 2000 og har i dag godt 150 medlemmer fordelt over hele landet. Danske BOLIGadvokater kæmper for at du kan få 100% uafhængig rådgivning. Du kan læse mere på www.danskeboligadvokater.dk, og www.facebook.com/danskeboligadvokater og www.youtube.com/danskeboligadvokater.