Danske BOLIGadvokater åbner for forhåndstilmelding til gruppesøgsmål mod staten

På Danske BOLIGadvokaters hjemmeside kan boligkøbere og boligsælgere, der har lidt tab i forbindelse med indførelsen af den digitale tinglysning 8. september sidste år, forhåndstilmelde sig til det gruppesøgsmål, som Danske BOLIGadvokater er ved at forberede

”Efter morgenmødet med justitsminister Lars Barfoed den 20. september, har vi sat gang i arbejdet med at få overblikket over, hvor store tab de bolighandlende har lidt siden lanceringen af det nye tinglysningssystem” forklarer Jan Schøtt-Petersen, formand for Danske BOLIGadvokater.

BOLIGadvokaterne mener, at et gruppesøgsmål er den mest effektive måde at hjælpe flest mulige borgere bedst muligt. Bl.a. fordi det kan fastlægge rammerne for en samlet løsning for alle.

”At vælge enkeltsager ud til domstolsprøvning, giver ikke et rimeligt billede af de problemer og de tab, de bolighandlende har lidt. Nogle familier har ventet i mange måneder på at få deres bolighandel tinglyst, mens andre ”kun” har ventet i for eksempel 4-8 uger, men har måttet finansiere meget store beløb” forklarer Jan Schøtt-Petersen.

Justitsministeren har åbnet for fri proces, og det betyder, at de omkring 50.000 ramte bolighandlende omkostningsfrit kan få prøvet gruppesøgsmålet ved domstolene.

Forhåndstilmelding og information om gruppesøgsmålet samt en løbende status over sagen kan findes på www.danskeboligadvokater.dk

Formand for Danske BOLIGadvokater, advokat Jan Scøtt-Petersen. mobil: 3060 3311

Danske BOLIGadvokater er en sammenslutning af advokater med speciale i boligrådgivning. De har som de eneste fået branchens blå stempel som BOLIGadvokater, fordi de udelukkende arbejder efter de etiske regler for køb og salg af fast ejendom, der er aftalt mellem Advokatsamfundet og Forbrugerrådet. Det betyder bl.a., at en dansk BOLIGadvokat yder uafhængig rådgivning og ikke må repræsenterer sælger og køber i samme handel. Og det betyder også, at Danske BOLIGadvokater ikke har alliancer med andre aktører i branchen som fx banker, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber m.v. Alle medlemmerne af Danske BOLIGadvokater har et certifikat i bolighande. Foreningen blev stiftet i år 2000 og har i dag omkring 220 medlemmer fordelt over hele landet.