Danske BOLIGadvokater vil hjælpe studerende til at undgå gældsfælder

”Et klassisk eksempel er, at de unge ikke tager højde for udgifterne i forbindelse med et boligsalg. Typisk bor de unge kun i deres studiebolig i 4 år, hvorefter de sælger den igen. Men de ved ikke, at det ofte koster over 80.000 kr. at sælge en bolig igen, og de ekstra 20.000 kr. om året skal lægges oven i de beregnede udgifter til boligen”, forklarer Jan Schøtt-Petersen, formand for Danske BOLIGadvokater.

Et rekord stort antal unge har i år sikret sig en plads på en videregående uddannelse. I deres jagt på tag over hovedet overser de unge imidlertid ofte en lang række forhold, som påvirker deres økonomi langt ud i fremtiden. Hos Danske BOLIGadvokater ser man en tendens til, at de unge studerende kommer i økonomisk uføre, fordi de vælger at købe bolig uden tilstrækkelig rådgivning.

”Vi har gennem de seneste år oplevet, at de unge førstegangskøbere kaster sig hovedkulds ud i en bolighandel og ender med at købe for dyrt, for småt eller med for mange fejl”, fortæller Jan Schøtt-Petersen.

Derfor igangsætter Danske BOLIGadvokater nu en kampagne for at gøre de unge opmærksom på de fælder og fejl, som en bolighandel kan indeholde. Kampagnen omfatter Facebook, mobilportal, skypemøder, annoncer i MetroXpress, GoCard-postkort og plakater i forsøget på at gøre de studerende og deres forældres opmærksomme på problemet.

”Foreningens medlemmer tæller 200 advokater med speciale i bolighandel, som alle har øje for de problemer og særlige udfordringer, som de unge førstegangskøbere står overfor” , forklarer formanden.

På www.danskeboligadvokater.dk. finder man en række gode råd om boligkøb og man kan downloade et korrekt formuleret advokatforbehold, som kan anvendes, hvis man føler sig presset til at skrive under på en købsaftale, før man har haft tid til at konsultere en BOLIGadvokat. Jan Schøtt-Petersen råder imidlertid boligkøberne til at starte med et gratis formøde hos den lokale Danske BOLIGadvokat. Så har man nemlig BOLIGadvokaten lige ved hånden, når den rette bolig dukker op.

Formand for Danske BOLIGadvokater, advokat Jan Schøtt-Petersen. mobil: 3060 3311

Danske BOLIGadvokater er en sammenslutning af advokater med speciale i boligrådgivning. De har som de eneste fået branchens blå stempel som BOLIGadvokater, fordi de udelukkende arbejder efter de etiske regler for køb og salg af fast ejendom, der er aftalt mellem Advokatsamfundet og Forbrugerrådet. Det betyder bl.a., at en dansk BOLIGadvokat yder uafhængig rådgivning og ikke må repræsentere sælger og køber i samme handel. Og det betyder også, at Danske BOLIGadvokater ikke har alliancer med andre aktører i branchen som fx banker, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber m.v. Alle medlemmerne af Danske BOLIGadvokater har et certifikat i bolighandel. Foreningen blev stiftet i år 2000 og har i dag omkring 200 medlemmer fordelt over hele landet.