Karakterræs afløst af boligjagt

Karakterræs bliver i disse dage afløst af jagten på den rette studiebolig. Studerende søger efter bolig før studiestart og flere og flere finder boligen via selvsalgsannoncer på nettet. Salæret til ejendomsmægler spares væk og mange køber i stedet juridisk boligrådgivning.

På boligportalen BOLIGhandel.dk er det muligt for potentielle købere at gennemse selvsalgsannoncer og via sitets database kan de besøgende se alle boliger til salg i Danmark.

Det er populært blandt de unge at ty til de sociale medier i deres boligsøgen. De tager sagen i egen hånd og søger bolig uden nødvendigvis at undersøge mæglers annoncer”, fortæller formand for Danske BOLIGadvokater, Jan Schøtt-Petersen.

Til gengæld har de unge behov for juridisk bistand i forbindelse med bolighandlen, fortæller Jan Schøtt-Petersen . På BOLIGhandel.dk er der derfor forskellig vejledning i form af videoindslag med gode råd, en boligkøbsguide samt mulighed for at tilmelde sig en gratis BOLIGaften, hvor det er muligt at få sine spørgsmål besvaret af en BOLIGadvokat.

Populært med andelsbolig
Særligt andelsboliger er kendt for at være et populært valg som studiebolig, da prisen kan være lavere end ved ejerboliger, men købet kan i højere grad være forbundet med faldgruber. Det kender Jan Schøtt-Petersen til og råder de studerende til at søge boligrådgivning før andelsboligkøbet. Det samme gælder, hvis der er tale om forældrekøb, pointerer han. ” Selvom de studerende tager deres forældre med på råd, er der en række regler og forpligtelser i forhold til at være en del af et økonomisk bindende andelsfællesskab, som mange potentielle købere kan have svært ved at gennemskue ”, uddyber han.

Ikke mindst ved andelsboliger, der sælges via selvsalgsannoncer, er der ifølge Jan Schøtt-Petersen behov for at konsultere en certificeret BOLIGadvokat. Via BOLIGhandel.dk er det muligt at booke et gratis og uforpligtende formøde med en uafhængig BOLIGadvokat. Her kan boligkøberne få svar på deres spørgsmål og bedre danne sig et overblik over bolighandlen.

Mere om BOLIGhandel.dk

• BOLIGhandel.dk guider boligsælgere og –købere sikkert og trygt igennem deres bolighandel
  • Boligsælgere kan sælge deres bolig uden brug af mægler
  • Boligsælgerne kan ganske nemt tilknytte en Danske BOLIGadvokat, som kan sikre dem en tryg bolighandel
  • Undervejs i både salgs- og købsprocessen præsenteres relevant juridisk, økonomisk og forsikringsmæssigt  indhold, der hjælper til en sikker handel
  • Forskellige valgmuligheder gør det nemt at for private at annoncere boligen professionelt

Danske BOLIGadvokater er en sammenslutning af advokater med speciale i boligrådgivning. De har som de eneste fået branchens blå stempel som BOLIGadvokater, fordi de udelukkende arbejder efter de etiske regler for køb og salg af fast ejendom, der er aftalt mellem Advokatsamfundet og Forbrugerrådet. Det betyder bl.a., at en dansk BOLIGadvokat yder uafhængig rådgivning og ikke må repræsentere sælger og køber i samme handel. Og det betyder også, at Danske BOLIGadvokater ikke har alliancer med andre aktører i branchen som fx banker, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber m.v. Alle medlemmerne af Danske BOLIGadvokater har et certifikat i bolighandel. Foreningen blev stiftet i år 2000 og har i dag godt 150 medlemmer fordelt over hele landet. Du kan læse mere på www.danskeboligadvokater.dk, og www.facebook.com/danskeboligadvokater og www.youtube.com/danskeboligadvokater.