Kun uafhængig juridisk rådgivning kan sikre boligkøber

2015 kan blive boligkøbernes år. Eksperter forventer, at det bliver et travlt år for både boligkøbere og de uafhængige køberrådgivere.

Boligdrømme bliver opfyldt i 2015, og for nogle er det måske endda det helt rigtige tidspunkt at købe med den lave rente og en stigning i den disponible indkomst, der gør det attraktivt at eje.

Formanden for Danske Boligadvokater, Jan Schøtt-Petersen, anbefaler interesserede købere at søge 100 procent uvildig og certificeret juridisk boligrådgivning, så boligkøberne får, hvad de ønsker, og ikke bliver påvirket til at  købe ydelser, som kun har til formål at øge rådgiverens fortjeneste.

Danske BOLIGadvokater forudser, at 2015 bliver startsignalet til en intens kamp om boligkøbernes gunst. Desværre er der dukket såkaldte ”køberrådgivere” op på markedet, som markedsfører sig som uafhængige rådgivere uden at være det. Samtidig er der mange af disse nye køberrådgivere, som slet ikke har de nødvendige forudsætninger for at varetage købers juridiske interesser.

Derfor er køberrådgivning som med et trylleslag pludselig blevet interessant for mæglere og kreditforeninger

”Vi frygter, at rigtig mange boligkøbere går i fælden, når bank eller mægler henviser til en af de nye køberrådgivere inden for det finansielle ”familie”. Disse køberrådgivere skal ikke alene leve af salæret for køberrådgivningen men også af diverse provisioner for salg af et bestemt lån, en særlig forsikring osv., Det er nemlig den eneste grund til at køberrådgivning som med et trylleslag er blevet interessant for de ejendomsmæglere, som nu også markedsfører sig som køberrådgivere,  fortæller Jan Schøtt-Petersen. Baggrunden er, at ejendomsmæglerne fra 1. januar 2015 ikke længere må sælge den slags produkter til køber, når de repræsenterer sælger. Mæglerne er derfor nødt til at finde nye måder at sælge produkterne på

Jan Schøtt-Petersen understreger derfor betydningen af at man som køber forholder sig ganske nøje til hvem man vælger som køberrådgiver, og at man altid ganske uforpligtende kan starte med et gratis formøde hos en Dansk BOLIGadvokat.

GODE RÅD

Jan Schøtt-Petersen giver gode råd til dig, der står over for at skulle købe din drømmebolig.

1. Søg uvildig og 100 % uafhængig boligrådgivning. Danske BOLIGadvokater er som de eneste køberrådgivere på markedet certificerede og lever op til særlige etiske regler udarbejdet af Forbrugerrådet og Advokatsamfundet.
  2. Behold din sunde skepsis i forhold til de aktører, du møder under bolighandlen. Langt fra alle varetager dine interesser – de fleste skal blot tjene penge på at sælge dig produkter
  3. Vær opmærksom på valg af finansiering. Når aktørerne på markedet oftest tjener deres egne interesser, kan du risikere at binde dig til forsikringer eller lån, der ikke passer til din situation.
  4. Overvej, hvordan du er stillet ved et gensalg  - du skal formentlig ikke bo i ejendommen resten af dit liv. Er området og beliggenheden attraktiv?
  5. Husk at vælge en rådgiver, som har de nødvendige juridiske forudsætninger for at vurdere om alt det med småt, herunder om forbehold, servitutter o.l. kan give dig problemer nu eller senere.
  6. Er prisen den rigtige? Den certificerede BOLIGadvokat kan hjælpe dig med at vurdere om prisen er rigtig set i lyset af såvel markedet, vedligeholdelsesstand som handlens vilkår.
  7. Sørg for at få et advokatforbehold tilføjet i købsaftalen, så en evt. handel er på betingelse af din advokats godkendelse.
  8. Start med et grats formøde hos et medlem af Danske BOLIGadvokater før du beslutter dig for valg af rådgiver