EU-sikkerhed en »bjørnetjeneste« for dansk e-handel?

Nye EU-regler om kortbetaling over nettet, der har til formål at mindske stigende internationalt misbrug, får betalingsbranchen til at indføre mobilbetinget sikkerhedsprotokol på VISA og Mastercard i Danmark. Godt for sikkerheden, men farligt for omsætningen, melder betalingsgigant, der vil løse problemet med scanningsteknologi.

Shopper du over nettet, så skal du snart forberede dig på altid at have mobiltelefonen klar:

Nye EU-regler der skal bekæmpe svindel og forbedre kundetilliden til internetbetalinger implementeres i øjeblikket på tværs af Europa, og dét stiller skærpede sikkerhedskrav til onlinebetaling for både webshops og kunder i Danmark, der per 2. maj som standard vil blive underlagt sikkerhedsprotokollen 3D Secure.

3D Secure er en digital sikkerhedsprotokol, der har til hensigt at nedsætte kortsvindel ved at koble dit kort op med din mobiltelefon og betinge købet af, at du godkender det via mobilen med en SMS-kode. Og indledende forsøg viser da også, at svindel mindskes med op til 80%, men:

»Med 3D Secure skal VISA- og Mastercard-kunder fremover verificere alle betalinger over 200 kroner via SMS-kode, og dét kan nedsætte butikkernes konverteringsrate drastisk«, lyder det fra Henriette Høyer, Sales Manager hos betalingsgiganten DIBS Payment Services, der er nordens største online Payment Service Provider (PSP) og står bag hovedparten af danske kortbetalinger over nettet.

Milliarder på spil

Ifølge Henriette Høyer kan 3D Secure dermed få »stor indflydelse« på omsætningen i dansk e-handel:

»Flere sikkerhedstjek kan betyde flere forhindringer for kundekonvertering, og da 70% af alle transaktioner ligger mellem 200 og 2.000 kroner, kan der m.a.o. tale om en stor trussel mod netbutikkernes omsætning - der står milliarder på spil«, vurderer Henriette Høyer.

Hun henviser samtidigt til rapporten Dansk E-handel 2015, der påviser, at 20% af respondenterne har prøvet at afbryde et køb på nettet alene p.g.a. omfattende registrering og flere steps i betalingen.

Sådan sikrer du dig

Og afbrudte køb vil der kun komme flere af med 3D Secure, omend mange af disse kan undgåes, hvis netbutikkerne implementerer de rigtige fraud tool-teknologier, pointerer Henriette Høyer:

»Fraud tools som eksempelvis DIBS SecurePay scanner alle køb mellem 200-2.000 kroner og vurderer, om transaktionen er mistænkelig. I hovedparten af tilfældene vil en sådan scanning være negativ, og derved sende kunden udenom 3D Secures ekstra sikkerhedstjek - det kan sikre, at milliarder i omsætningen ikke går tabt«, vurderer Henriette Høyer.

Worst case scenario er Norge, hvor konverteringsraten er faldet drastisk til 73%, efter man permanent fik 3D Secure, viser tal fra DIBS’ norske afdeling:

»Til sammenligning har Danmark pt. en konverteringsrate på 95%, så det er ret vigtigt, at netbutikkerne får de her fraud tool-teknologier implementeret, hvis ikke man vil have nedjusteret sin konverteringsrate og omsætning«, lyder konklusionen fra Henriette Høyer, der samtidigt fremhæver, at man i pilotforsøg med SecurePay ligeledes har registreret 80% mindre svindel.

»Så sikkerheden er skam stadig i top, og det er jo mindst ligeså vigtigt som omsætningen«, slutter Henriette Høyer.

Henriette Høyer, Sales Manager, Mobil: 45 3165 6565, Direkte: 45 8852 1966, E-mail: henriette.hoyer@dibs.dk

DIBS startede helt tilbage i 1998 og er i dag repræsenteret i 20 lande med over 15.000 kunder og 1.5 milliarder gennemførte betalinger. Med 18 års erfaring er vi de ledende eksperter inden for online betaling.

Vi er altid klar med de mest innovative betalingsløsninger -især på mobilen - og vi håndterer hver dag op imod en halv million danske online betalinger. Blandt vore kunder tæller nogle af de største virksomheder i e-handelsbranchen. På vores kontorer i hele Norden arbejder flere end 100 medarbejdere på at gøre online betaling endnu nemmere. Vi tilbyder alle populære betalingsmetoder, har en stærk og engageret support og vi skræddersyr vores løsninger efter kundens behov.

Tags: