Champagne til Wind Transporter

​DONG Energy's nye serviceskib, Wind Trandsport, blev døbt i går.

DONG Energy og Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri døbte i går på havnen i Hvide Sande servicefartøjet Wind Transporter, der fremover vil sejle vindteknikere ud til DONG Energy's havmøllepark Walney, der ligger i det irske hav og går i drift i 2011.

Gudmoderen til det nye skib var Eva Albér, der er gift med den kommende driftschef på Walney havmøllepark.

Wind Transporter er det andet serviceskib som Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri leverer til DONG Energy. I 2009 modtog DONG Energy skibet Wind Supplier, der i dag bruges ved havmølleparken Horns Rev 2 i den danske del af Nordsøen. På begge skibe er der gjort meget ud af at minimere rystelserne og indrette passagerkabinerne komfortabelt, for at undgå at vindteknikere er søsyge, når de kommer frem til havmølleparkerne og skal sættes af på fundamenterne.

Leveringen af de to skibe er gode eksempler på, at havmølleparker er en stor grøn vækstskaber hos store såvel som mindre danske virksomheder. Mere end 2000 personer var involveret i opførelsen af den danske Horns Rev 2-park, og Energistyrelsen anslår, at etableringen af Anholt havmøllepark vil skabe 8000 jobs i hele landet.

Om Wind Transporter:
Skibet er 25 meter langt med en dybgang på 1.77 meter og har en tophastighed på 25.5 knob. Det vil kunne transportere 12 vindteknikere og får en besætning på 3 personer.

Om Walney havmøllepark:
Vindmølleparken opføres i to faser og vil i alt bestå af 102 havvindmøller produceret af Siemens i Brande. Hver mølle vil have en kapacitet på 3,6MW og Walney I + II vil have en samlet kapacitet på 367 MW, hvilket vil gøre den til den største havmøllepark i verden.

Andreas Krog
ankro@dongenergy.dk
Tlf. 9955 2023

DONG Energy er en af Nordeuropas førende energikoncerner med hovedsæde i Danmark. Vores forretning er baseret på at fremskaffe, producere, distribuere og handle energi og tilknyttede produkter i Nordeuropa. Vi beskæftiger omkring 6.000 medarbejdere og omsatte for knap 50 mia. kr. (EUR 6,6 mia.) i 2009. For yderligere information, se www.dongenergy.com