DONG Energy’s Trym-felt i produktion

DONG Energy’s norske olie- og gasfelt Trym er nu i produktion. Trym er det første norske felt, der bliver produceret via dansk infrastruktur. Udbygningen er resultatet af et tæt samarbejde mellem licenspartnerne, DONG Energy og Bayerngas, de danske og norske myndigheder og Mærsk Oil & Gas som operator af den danske Harald-platform.

Trym er DONG Energy’s første produktion i Norge som operatør, og DONG Energy er operator med 50 procent ejerandel. I forvejen er DONG Energy partner i adskillige producerende norske licenser inklusiv det gigantiske gasfelt Ormen Lange.

“Vi har i en årrække været involveret i efterforsknings- og produktionslicenser i Norge. Vi er stolte over nu også at være aktive som producerende operatør", siger Anders Mørland, ansvarlig for DONG Energy's norske olie- og gasaktiviteter.

Også Bayerngas er tilfredse med det nye producerende felt.

”DONG Energy har gennemført udbygningen inden for budget og i henhold til planen og har vist sig som en dygtig og professionel operatør. Med 50 procent ejerandel er Trym et vigtigt projekt for Bayerngas Norge. Vi har arbejdet tæt sammen med operatøren undervejs i planlægningen og udviklingen af feltet og har sat stor pris på opmærksomheden, operatøren har givet vores indspil. Vi ser frem til et fortsat godt samarbejde med operatøren, nu hvor feltet begynder at producere”, siger Arne Westeng, administrerende direktør i Bayerngas Norge.

Det er den første af to brønde i Trym-licensen, der nu producerer. Den anden produktionsbrønd bliver boret i løbet af de næste få måneder. DONG Energy og Bayerngas investerer tilsammen DKK 2,4 mia. (i 2008-tal) i Trym med estimerede kommercielle reserver på 4,4 mia. Sm3 gas og 1,1 mio. Sm3 kondensat. Den maksimale daglige produktion (Peak production) er cirka 1,8 million Sm3 gas og cirka1.000 Sm3 kondensat.

Bayerngas Norge AS
Arne Westeng
Administrerende direktør

Fakta om Trym
Trym befinder sig lige nord for den dansk/norske grænse. Den undersøiske installation har to horisontale brønde forbundet til og kontrolleret fra den Mærsk-opererede Harald-platform. Gassen fra Trym transporteres fra Harald via DONG Energy's rørledning til Tyra-platformen og videre til henholdsvis Nybro i Danmark eller Den Helder i Holland. Olie og kondensat transporteres fra Harald via Gorm-feltet til Fredericia i Denmark også via en DONG Energy rørledning.

DONG Energy er en af Nordeuropas førende energikoncerner med hovedsæde i Danmark. Vores forretning er baseret på at fremskaffe, producere, distribuere og handle energi og tilknyttede produkter i Nordeuropa. Vi beskæftiger omkring 6.000 medarbejdere og omsatte for knap 50 mia. kr. (EUR 6,6 mia.) i 2009. For yderligere information, se www.dongenergy.com