Kom med til verdens største elbilsrally

DONG Energy leverer strømmen til verdens største elbilsrally

Den 19. marts kan man komme med til verdens største Elbilsrally. Med start i Aabenraa vil 50 danske og tyske elbiler forsynet med strøm fra DONG Energy's Enstedværk tilbagelægge de 220 km. fra Aabenraa til Husum.

Transportsektorens CO2-udledning udgjorde i 2007 ca. 16,5 mio. tons, svarende til ca. 31 pct. af energiforbruget i Danmark. Hvis Danmark skal nå målet om, at mindst 10 pct. af energiforbruget i transportsektoren skal komme fra vedvarende energi i 2020, så kræver nye løsninger til transportsektoren.

"Vi arbejder for at udvikle fremtidens energisamfund og her er transportsektoren et vigtigt element. Elbiler har en afgørende plads, hvis vi skal sikre det moderne energisamfund med ren og stabil energi. Derfor er vi også glade for at kunne bakke op et initiativ, der viser, at elbilen sagtens kan stå distancen, når det gælder både afstand og fart," siger Anders Eldrup, adm. direktør i DONG Energy.

Bilerne kan ses ved starten på Store Torv i Aabenraa den 19. marts kl. 9. Her vil de være fuldt opladt med strøm fra DONG Energy's Enstedværk.

Det er Wirtscaftsrat Deutschland, UdviklingsRåd Sønderjylland (URS), projekt FURGY og Wurtschaftsförderung und Technologietransfer Schleswig-Holstein GmbH, der organiserer rallyet. Derudover bliver rallyet støttet af fem lokale automobilklubber.

DONG Energy A/S
Helene Aagaard, pressemedarbejder

helaa@dongenergy.dk

Future Renewable Energy (FURGY)