Verdens største havmøllepark sætter rekord i installationshastighed

Walney (UK) Offshore Windfarms Ltd indvier i dag verdens største havmøllepark ud for Barrow-in-Furness kyst i Cumbria, England.

Walney, som udgør en investering på GBP 1 mia. og er et joint venture mellem DONG Energy (50,1%), SSE (25,1%) og OPW (24,8%), bliver officielt indviet af Storbritanniens Klima- og energiminister Edward Davey. Med 102 3,6 MW Siemens Wind Power vindmøller og en samlet kapacitet på 367,2 MW vil Walney kunne forsyne op til 320.000 husstande med grøn strøm årligt.

Havmølleparken, der udgøres af Walney 1 og 2, har sat en række rekorder inden for havvindkraft og vil skabe ca. 60 faste arbejdspladser på det nye driftscenter i Barrow-in-Furness.

Walney 2 er den hurtigst opførte havmøllepark i verden. På blot 5 måneder og 13 dage lykkedes det DONG Energy at installere samtlige møller og kabler, hvilket er rekordtid for sektoren. Det er en vigtig milepæl for industrien og DONG Energy’s fokus på yderligere industrialisering af industrien.

Walney er også banebrydende, hvad angår finansieringen, da dette er den første britiske havmøllepark, der har tiltrukket investeringer fra en pensionsfond og en kapitalfond forud for konstruktionen. OPW, et konsortium bestående af den hollandske pensionsfond PGGM og kapitalfonden Ampère Equity Fund, overtog i december 2010 en ejerandel på 24,8 procent i projektet.

Partnerskabet med PGGM og Ampère Equity Fund, som er administreret af Triodos Bank’s datterselskab Triodos Investment Management, viser klart, at institutionelle investorer er parate til at investere i velstrukturerede havmølleprojekter i partnerskab med markedsledende industriaktører.

Den britiske Klima- og energiminister, Edward Davey, udtaler: ”Storbritannien har meget at være stolt af i vores voksende havmølleindustri. Vores ø’s mægtige naturressourcer, vores base for udvikling og en stolt historie indenfor forskning gør os til den førende destination indenfor investeringer i offshore vind. Og Walney er den nyeste, største og hurtigst byggede juvel i kronen, der leverer ren energi til hundredetusinde husstande.

”Indvielsen af Walney i min første uge i embedet understreger mit engagement i udbygningen af Koalitionens arbejde for at gøre denne sektor til en succes i britisk økonomi - ikke mindst med den innovation sektoren driver og beskæftigelse den skaber.”

”Walney er yderligere et vidnesbyrd om DONG Energy’s engagement i udbygningen af Storbritanniens ressourcer indenfor havvind. Med offshore vindkraft på 1 GW i drift eller under opførelse i Storbritannien og et investeringsprogram på i alt omkring GBP 3 mia. alene inden for offshore vindkraft er DONG Energy en stor investor i Storbritannien.”

Anders Eldrup, adm. direktør i DONG Energy, siger: “Vi er meget tilfredse med at have udviklet og opført Walney havmøllepark på rekordtid. Dette er ikke alene den største havmøllepark i verden, men også den hurtigst opførte havmøllepark i verden. Den markerer en ny æra i forhold til finansiering som det første projekt i Storbritannien, der har tiltrukket institutionelle investorer. Walney er en milepæl inden for offshore vindkraft og DONG Energy’s mål om yderligere industrialisering af offshore vindkraft og reducering af omkostninger.”

Jim Smith, SSE’s Managing Director, Renewables, siger: ”I dag er et godt eksempel på, hvad man kan opnå, når dygtige og innovative selskaber fokuserer på et mål. Hvad vi ser her er reel grøn investering og reel jobskabelse, der beviser, at offshore vindkraft har evnen til at blive en vigtig industri i Storbritannien. SSE har et stærkt engagement i omstillingen til en grøn økonomi, og i dag er bevis på, at vi ikke alene har viljen hertil, men også de kompetencer og den ekspertise, der kræves for at realisere sådanne projekter.”

Dennis van Alphen, OPW Director, udtaler: “Vi glæder os over færdigbygningen af Walney offshore vindmølleprojektet, som er en imponerende præstation og understreger, hvor vigtigt det er, at have en stærk strategisk partner som DONG Energy. Denne direkte investering i ren energi opfylder ESG-forudsætningerne i investeringspolitikken for vores kunder og styrker yderligere vores fokus på at udbygge vedvarende energi som aktiv.”

Department for Energy and Climate Change
Mark Malbas
mark.malbas@decc.gsi.gov.uk

Rune Birk Nielsen
rubni@dongenergy.dk

SSE
Duncan MacDonald
duncan.macdonald@sse.com
PGGM

Elllen Habermehl, talsperson
Ellen.Habermehl@pggm.nl

Bemærkning til Redaktøren:
Still-billeder af havmølleparken kan downloades fra vores billedbibliotek: http://dong.xmedia.dxp.dk/dxpstudios/xmedia
Brugernavn
: Media
Kodeord: DONGEnergy

Det skal anføres, at ophavsretten tilhører ‘DONG Energy’.

Fakta:
Walney Offshore Windfarms Ltd. er ejet af fire partnere: DONG Energy (50,1% og operatør), SSE plc (25,1%l) og OPW (24,8%), et selskab ejet i fællesskab af den hollandske pensionskasse PGGM og Ampère Equity Fund (administreret af Triodos Investment Management).

I løbet af 2010 og 2011 opførte Walney Offshore Windfarms Ltd. havmølleparkerne Walney 1 og Walney 2, der ligger cirka 15 km fra Walney Island-kysten i nordvestlig til sydøstlig retning.

De to havmølleparker består hver af 51 vindmøller og har en samlet kapacitet på 367,2 MW. Projektet omfatter fundamenter, møller, eksportkabler og interne forbindelseskabler mellem møllerne, offshore transformerstationer samt tilslutningen til elnettet. Vindmøllerne har hver en kapacitet på 3,6 MW, og rotordiameteren er 107 m for Walney 1 og 120 m for Walney 2. Møllerne har en maksimal højde på 150 m fra havoverflade til vingetip.

Yderligere information om projektet kan fås på www.wowind.co.uk

er en af Nordeuropas førende energikoncerner med hovedsæde i Danmark. Vores forretning er baseret på at fremskaffe, producere, distribuere og handle energi og tilknyttede produkter i Nordeuropa. Vi beskæftiger omkring 6.000 medarbejdere og omsatte for 55 mia. kr. (EUR 7,3 mia.) i 2010. Med mere end 30 års erfaring i vindindustrien er DONG Energy verdens førende inden for udvikling af offshore vindkraft. Storbritannien er et af vores primære markeder, og Walney er den seneste af fem havmølleparker, som DONG Energy har opført i Storbritannien. Med omkring 1 GW i drift og under opførelse, en meget attraktiv pipeline inden for offshore vindkraft samt vores nylige køb af en andel på 33,3% i Hornsea-zonen (Runde 3) har vi konsolideret vores markedsposition yderligere og endnu en gang understreget vores engagement i det britiske marked.

I hovedtræk:

• Markedsleder inden for offshore vindkraft med en andel på 30% af offshore vindkraft i drift og under opførelse i hele Europa
  • Har installeret flere havmølleparker end noget andet selskab i verden
  • 406 MW offshore vindkraft i drift i Storbritannien, fordelt på Burbo Bank (90 MW) og 3 partnerskabsprojekter (Barrow (45 MW af 90 MW), Gunfleet Sands 1-2 (86,6 MW af 172,8 MW), Walney 1-2 (184 MW af 367,2 MW))
  • 577 MW offshore vindkraft under opførelse, fordelt på 3 partnerskabsprojekter (London Array (315 MW af 630 MW), Lincs (67,5 MW af 270 MW), West of Duddon Sands (194,4 MW af 388,8 MW))
  • Største aktionær (50%) i det ikoniske London Array-projekt (630 MW) under opførelse, som, når det er færdigbygget i 2013, vil være verdens største havmøllepark.
  • Væsentlig pipeline af potentielle fremtidige offshore vindprojekter i Storbritannien.

For yderligere information, se www.dongenergy.com.

SSE
er et af Storbritanniens førende energiselskaber, der er involveret i produktion, distribution og levering af elektricitet og i udvinding, oplagring, distribution og levering af gas. Virksomhedens hovedformål er at levere den energi kunderne har brug for på en pålidelig og bæredygtig måde. SSE leverer energi til 10 millioner kunder i hele Storbritannien, har opnået uafhængig anerkendelse som det energiselskab, der yder den bedste kundeservice, og er Storbritanniens førende producent af elektricitet fra vedvarende energikilder.

SSE er Storbritanniens største producent af elektricitet, der ikke er baseret på atomkraft, med en kapacitet på over 11.000 MW fra den mest forskelligartede portefølje af kraftværker. SSE er også den førende producent af elektricitet fra vedvarende energikilder med en samlet kapacitet på næsten 2.500 MW. Gennem virksomhedens forretningsområde for udvikling af vedvarende energi, SSE Renewables, er SSE engageret i udviklingen af nye projekter inden for vedvarende energi baseret på vind, bølger, tidevand og vandkraft.

For yderligere information, se www.sse.com

PGGM
er en førende pensionsfond, der tilbyder forvaltning af pensionsmidler, integreret aktivforvaltning, management support og rådgivning om policer til pensionsfondens institutionelle investorer. PGGM arbejder i dag på vegne af seks pensionsfonde og forvalter pensionsmidler til en værdi af EUR 115 mia. for 2,5 millioner kunder. Som en kooperativ organisation bistår PGGM sine 565.000 medlemmer med at sikre deres fremtid økonomisk. PGGM udvikler selv eller sammen med strategiske partnere innovative fremtidige pensionsløsninger, der omfatter både pension, pleje, bolig og beskæftigelse.

Ampère Equity Fund
, der forvaltes af Triodos Investment Management, investerer i vedvarende energiprojekter i Vesteuropa. Fonden fokuserer på investeringer i energiproducerende aktiver, der anvender kendt teknologi, der giver et stabilt og forudsigeligt langsigtet afkast til investorerne. Fonden har tiltrukket store hollandske institutionelle investorer med en samlet kapital på EUR 320 mio., som er næsten fuldt investeret. Med investeringer i landvind, solcelleanlæg og havvind i Holland, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien og Storbritannien har fonden opbygget en spredt portefølje af aktiver inden for vedvarende energi. Triodos Investment Management er et datterselskab af Triodos Bank, der har over 25 års erfaring med investeringer i vedvarende energi.