Kaffe – Nordens sorte guld

Report this content

Man behøver slet ikke at sige, at kaffe er en vigtig del af den nordiske kultur. Kaffe er nærværende i sociale sammenhænge, lige fra spontane møder til officielle festligheder, og kaffen skaber en rytme i vores hverdag fra morgen til aften. Der er ikke noget at sige til, at Norden er det sted i verden, hvor der drikkes mest kaffe; i 2013 nåede Finland, Norge, Island og Danmark topplaceringerne i en undersøgelse, der følger kaffeforbruget, med et kaffeforbrug på næsten 10 kilo per indbygger.

Det er især kaffens sociale rolle i den nordiske kultur, der fortæller, hvor vigtig kaffen er. Det har altid været en vigtig del af den nordiske gæstfrihed at servere kaffe for gæster. Selvom besøget overhovedet ikke er uventet, er kaffen en væsentlig del af den sociale omgang. Man inviterer ofte venner til kaffe, og man udveksler nyheder over en dampende varm kop kaffe.

Kaffe serveres også ved festligheder, der markerer livets milepæle, hvad enten det gælder barnedåb, dimission, bryllup eller fødselsdagsfester. Også ved mere uofficielt samvær, som for eksempel ved middagsselskaber, serveres der næsten altid kaffe efter maden.

Kaffens betydning for folk i de nordiske lande ses også af, hvor stærkt den er til stede i dagens løb: For mange er det umuligt at komme i gang uden morgenkaffe, til frokost fungerer kaffen som dessert, kaffepausen giver et pusterum om eftermiddagen, og ofte tager vi endnu en kop kaffe om aftenen, når vi er kommet hjem. Hele dagen kunne faktisk inddeles efter kaffeforbruget.

På arbejdspladsen er der altid tid til en kaffepause, og i Finland er retten til kaffepause endda lovbestemt. Kaffepausen er ofte en måde at belønne sig selv på, slappe af og snakke sammen med venner eller kolleger. Derfor er kaffepausen en vigtig del af dagen for såvel studerende som udearbejdende. For de fleste af os er kaffepausen noget, vi gør os fortjent til ved at arbejde, og kaffen med alt, hvad dertil hører, er vores belønning.

For at du kan nyde dine kaffepauser endnu mere, tilbyder Eden Springs velsmagende kaffe af god kvalitet til kaffeautomaterne ude på arbejdspladserne. Se vores brede udvalg af hele kaffebønner og formalet kaffe!

Tags: