egetæpper modtager anerkendelse af klima- og energiindsats

egetæppers mangeårige indsats for et grønnere miljø har nu ført til en offentlig anerkendelse fra Herning kommune og Klimanetværk Herning. Det er kommunen selv, der har indstillet egetæpper til anerkendelsen på baggrund af en række initiativer, der imponerer på miljøområdet. Herning kommune, der i 2009 og 2010 er udnævnt som Energiby på grund af kommunens målrettede indsats på en række vigtige klimaområder, ønsker at synliggøre de gode miljøinitiativer i kommunen. Derfor hædrer de en række aktører i Herning kommune, der gør en stor indsats på klima- og energiområdet. Anerkendelsen indebærer modtagelse af et mærkat med Energiby samt Klima- og Energiministeriets logo. Imponerende indsats ”Herning kommune har fulgt egetæppers miljøindsats gennem miljøtilsyn og Klimanetværk Herning. Vi har set de mange positive tiltag på energiområdet og de reducerede CO2 udledninger fra virksomheden. Senest har de udarbejdet et offentligt tilgængeligt klimaregnskab, der giver mulighed for åbenhed og ansvar på klimaområdet”, fortæller Klimakoordinator Line Thastum fra Herning kommune om baggrunden for anerkendelsen. Foruden klimaregnskabet begrundes anerkendelsen med egetæppers investering i nye tekniske løsninger i produktionsleddet, som har reduceret CO2 udledningen, og de forskellige ledelsessystemer virksomheden har på miljøområdet. Det drejer sig om EMAS og ISO 14001 certificeringer og DS2403 i energiledelse. Alt sammen med fokus på energiforbrug. Vil være endnu grønnere i fremtiden egetæppers administrerende direktør Svend Aage Færch Nielsen er både glad og stolt over anerkendelsen. ”Det er rart, at omverdenen lægger mærke til de anstrengelser, vi gør os på miljøområdet, og det er et skulderklap til de medarbejdere, der dagligt arbejder på at forbedre miljøindsatsen”, smiler han. Men egetæppers miljøindsats stopper ikke her. ”Arbejdet med miljøet er en rejse uden endestation”, fortæller Svend Aage Færch Nielsen.”Vi vil hele tiden arbejde på at forbedre indsatsen yderligere og derved tage aktivt ansvar for vores påvirkning af miljøet.” Miljøchef ved egetæpper Jan Ladefoged har det daglige ansvar for virksomhedens miljøarbejde. "Miljøet spiller en stadig større rolle hos egetæpper. De miljømæssige udfordringer vedkommer os alle, og ud over at arbejde på at nedbringe miljøpåvirkningen fra produktionen, er det også blevet vigtigere at kunne tilbyde miljørigtige produkter”, fortæller Jan Ladefoged om miljøstrategien, der bl.a. har betydet, at egetæpper samlet set har reduceret CO2 udledningen med 1.531 ton CO2 i 2008/09 i forhold til den gennemsnitlige udledning i klimaregnskabsårene 2006/07 og 2007/08. Det svarer til en reduktion på 6,5 %. Anerkendelse til 5 aktører ”Anerkendelse for en aktiv klima- og energiindsats” blev overrakt af Teknik og miljøudvalgsformand Finn Stegel Pedersen ved en formel reception i Mediehuset i Herning torsdag d. 10. december. Foruden egetæpper modtog 4 andre aktører anerkendelsen fra Herning kommune og Klimanetværk Herning.