egetæpper udforsker mytologiens monstre

Hvad sker der, når en russisk kunstner får frie hænder til at give sit bud på tæppedesign? Resultatet ses i kollektionen Dark Water fra egetæpper, der med mørke, undersøiske væsner og mystik, skaber et univers på tæpper, som adskiller sig fra alt andet, der tidligere er produceret hos den danske tæppeproducent.

Med Dark Water lancerer egetæpper en kollektion, hvis mønstre er skabt uden sædvanlige begrænsninger, forbehold og konventioner, og som i stedet tager sit afsæt i en ung kunstners fantasi.

Magiske mønstre tegnet med pen
Oplægget fra egetæppers designteam var simpelt. ”Skab din egen tæppekollektion. Vi sætter ingen begrænsninger”. Uden brug af digitale hjælpemidler har den russiske kunstner og designer Kirill Rozhkov med en sort pen i hånden skabt et iøjnefaldende, mytologisk univers, der på dramatisk vis skiller sig markant ud fra traditionel tæppeproduktion.

”Inspirationen til mønstrene i Dark Water har jeg fundet i den magiske verden og hos de skabninger, der findes i dybet. egetæpper gav mig frihed til at lade fantasien råde, og det var den, der guidede mig, mens jeg skitserede kollektionens fire mønstre med min pen. Det er en teknik, der næsten er helt glemt i vores teknologiske hverdag. Det har været en fantastisk proces at få lov til at fordybe mig i detaljer i motiverne”, fortæller kollektions skaber Kirill Rozhkov, der håber, at kollektionen vil inspirere folk til at tænke anderledes og skabe unikke miljøer.

Kunst er en del af kulturen hos egetæpper
Samarbejdet mellem kunst og erhvervsliv har i mange år haft en særlig historie i Herning og også hos tæppeproducenten egetæpper.

”Samarbejdet med kreative ildsjæle som kunstnere og designere om design og produktion af tæpper hjælper os til at se nye muligheder med vores tæpper. Vi ønsker at være på forkant med udviklingen på markedet, og vi ser samarbejdet med kunstens verden som værdifuld inspiration, der hjælper os til at skabe banebrydende design”, fortæller administrerende direktør Svend Aage Færch Nielsen.

En sund provokation
Virksomheden har helt tilbage til 1950erne arbejdet sammen med store og små kunstnere om design af tæpper. Blandt de mange kan nævnes Kvium, Robert Jacobsen, Monica Ritterband, Conran & Partners, Jean Paul Gaultier, Christian Lacroix samt Marco Piva.

”egetæpper har tradition for at udfordre den traditionelle produktion i mødet med kunsten. Ethvert nyt kunstnersamarbejde efterlader værdifulde indtryk og idéer i virksomheden. Det er en sund provokation, der tvinger os til at tænke i nye baner”, forklarer Svend Aage Færch Nielsen.

Avanceret teknologi gør det umulige muligt
egetæpper har tradition for at anvende den nyeste teknologi inden for tæppeproduktion, og virksomheden råder over et af branchens mest avancerede farveanlæg til tekstile gulvbelægninger. Anlægget gør det muligt at gengive specialdesignede mønstre på tæpper, som de detaljefyldte mønstre i Dark Water-kollektionen.

Har du spørgsmål eller brug for yderligere information, er du velkommen til at kontakte:

Krestina Magdal Nielsen, PR og kommunikationsmedarbejder
egetæpper a/s
Industrivej Nord 25, 7400 Herning
-mail: kni@ege.dk

egetæpper a/s, Industrivej Nord 25, DK-7400 Herning, Phone: 45 97 11 88 11, www.egecarpet.com