Fem ting, du glemmer, og som ødelægger dit fritidsbatteri – Exides batteritips til vinteropbevaring

Exide Technologies, der er global leverandør og producent af blybatterier til bl.a. både, autocampere og campingvogne, giver nu en række enkle tips til klargøring og vedligeholdelse af bådens eller fritidskøretøjets batteri før og under vinteropbevaringen. Tips, der er helt nødvendige, så du slipper for ubehagelige overraskelser som f.eks. et dødt batteri, når det er tid at sætte båden i vandet og gøre autocamperen forårsklar.

Et fritidsbatteri, der ikke anvendes eller vedligeholdes i en længere periode, risikerer at gå i stykker i utide.
– Der findes ingen nøjagtige tal på, hvor mange fritidsbatterier, der unødigt går i stykker hver vinter, men når vi nærmer os foråret, er der altid mange kunder, der henvender sig til os, fordi batteriet i deres båd eller fritidskøretøj er holdt op med at fungere i løbet af vinteren. Ved nærmere eftersyn viser det sig næsten altid, at batteriet er gået i ’glemmebogen’ hen over vinteren, siger Viktor Ekermo, Product Manager hos Exide Technologies Norden.

Der er flere grunde til, at det betaler sig at give batteriet lidt ekstra opmærksomhed, både nu her i forbindelse med sæsonens afslutning og med jævne mellemrum hen over vinteren. At lade et batteri blive ødelagt i utide er ikke godt for hverken miljøet eller pengepungen.

– Det er ikke kun spild af ressourcer, men også rigtig ærgerligt ikke at kunne komme af sted på forårets første tur, fordi batteriet ikke fungerer. Derfor vil vi gerne give nogle enkle tips, der forebygger problemer med batteriet, lyder det fra Viktor Ekermo.

Exides batteritips til ejere af fritidskøretøjer og både før vinteropbevaring:

• Kobl batteriet fra det elektriske system ved længere tids opbevaring.

• Tør batteriet af med en fugtig klud, hold det rent og smør polerne med fedt for at minimere risikoen for oxidering.

• Lad batteriet helt op før vinteropbevaring.

• Opbevar batteriet tørt og køligt. Batteriets selvafladning er mindre, jo lavere temperaturen er. Batteriet må dog ikke opbevares ved minusgrader.

• Foretag vedligeholdsladning af batteriet et par gange i løbet af vinteren. Brug en kvalitetslader og husk at anvende den ladertype, der passer til netop dit batteri.

Fakta: Et batteri til en båd eller et fritidskøretøj har normalt en levetid på flere år under forudsætning af, at det anvendes og vedligeholdes korrekt. Alle batterier har en vis selvafladning, hvilket betyder, at hvilespændingen falder. Et fuldt opladet batteri har en hvilespænding på ca. 12,7 V. Hvis hvilespændingen falder til under 12,4 V, skal batteriet lades. Et afladet batteri kan fryse i stykker ved lave vintertemperaturer. Hvis batteriet ikke holdes fuldt opladet, er der risiko for sulfatering, hvilket reducerer kapaciteten. Udsættes batteriet for ekstreme temperaturer, reduceres ydeevnen ligeledes.

Exide Technologies er en af verdens største producenter af batterier med tilbehør til køretøjsbranchen. Exides batterier og ladere kan købes hos forhandlere af blybatterier til køretøjer.

For yderligere information kontakt:
Tor Enlid, markedsansvarlig hos Exide Technologies Norden, tlf. +46 706 37 07 63, e-mail: tor.enlid@eu.exide.com
Viktor Ekermo, Product Manager, Exide Technologies Nordic/OE Project Manager EU, tlf.: +46 706-37 58 75, e-mail: viktor.ekermo@eu.exide.com,

www.exide.dk

Exide Technologies er en global leverandør af energilagringsløsninger til transport- og industrimarkederne. Exides 130 års erfaring med teknisk innovation kombineret med aktiviteter i mere end 80 lande giver virksomheden mulighed for at levere overbevisende løsninger, der opfylder verdens nuværende og fremtidige energibehov. Exide producerer og genvinder et bredt sortiment af produkter og forsyner segmenterne Transportation, Network Power og Motive Power med batteri- og energilagringssystemer og specialapplikationer til vidt forskellige brancher. Her kan nævnes landbrug, biler, elværker, transport- og speditionsfirmaer, både, materialehåndtering, forsvaret, minedrift, forsyningsvirksomheder og UPS-anlæg m.m. Exides motto er Powering the World Forward. Virksomhedens historie og størrelse gør sammen med en stærk entreprenørånd Exide til det rette valg for kunder, der ønsker mere end blot en batterileverandør.