Sådan vinteropbevarer du batteriet til din båd og dit fritidskøretøj – Exides bedste råd til, hvordan man sparer både penge og energi

Der er både penge og energi at spare nu, hvor båden skal op af vandet, og motorcyklen stilles i garage for vinteren. Her giver Exide Technologies, der er global leverandør og producent af batterier til bl.a. både, autocampere, campingvogne og motorcykler, sine bedste tips til, hvordan man opbevarer og vedligeholder sine batterier bedst muligt om vinteren.

– Med den rigtige vedligeholdelse og opbevaring af batteriet om vinteren kan man spare både tid, energi og penge, lyder det fra Tor Enlid, der er Marketing Manager hos Exide Technologies Norden.

Hvert forår henvender kunder sig til Exide, fordi batteriet i deres båd eller fritidskøretøj ikke længere fungerer, som det skal. I langt de fleste tilfælde skyldes det, at batteriet ikke har fået den nødvendige vedligeholdelse i den lange vinterperiode, hvor det ikke har været i brug.
– Her, hvor efteråret banker på, vil vi gerne dele vores viden med vores kunder og give nogle gode råd til, hvordan man undgår problemer med batteriet. Vi har også en gratis sms-tjeneste, som giver en påmindelse, når det er tid til at lade batteriet, fortsætter Marketing Manager Tor Enlid.

Exides bedste råd angående vinteropbevaring af batterier

• Batteriet skal kobles fra det elektriske system ved længere tids opbevaring.
  • Hold batteriet rent og tør det af med en tør klud.
  • Lad batteriet helt op før vinteropbevaringen.
  • Opbevar batteriet tørt, køligt og frostfrit. Jo lavere temperatur, jo mindre selvafladning – dog ikke minusgrader.
  • Køb en god lader og giv batteriet en vedligeholdelsesladning et par gange i løbet af vinteren. Husk at anvende den ladertype, der passer til netop dit batteri.
  • Download sms-tjenesten på http://www.exide.dk/ og få en påmindelse, når det er tid til at lade dit batteri.

Fakta: Et marine-/fritidsbatteri har normalt en levetid på flere år under forudsætning af, at det vedligeholdes korrekt. Alle batterier har en vis selvafladning, hvilket betyder, at hvilespændingen falder. Hvis hvilespændingen er under 12,4 V, bør batteriet lades. Hvis et batteri ikke holdes fuldladet, er der en risiko for sulfatering, hvilket reducerer batteriets kapacitet. Et afladet batteri kan også fryse i stykker ved normale vintertemperaturer.

Exide Technologies er en af verdens største producenter af batterier med tilbehør til køretøjsbranchen. Exides batterier og ladere kan købes hos forhandlere af blybatterier til køretøjer. Søg efter produkt og forhandler på http://www.exide.dk.

For yderligere information kontakt:
Tor Enlid, Marketing Manager hos Exide Technologies Norden, tlf. +46 303-33 12 30
E-mail: tor.enlid@eu.exide.com | http://www.exide.dk

Exide Technologies (www.exide.com) er en global leverandør af løsninger til lagring af elektrisk energi – batterier samt tilhørende udstyr og tjenester – til transportbranchen og industrivirksomheder. Med næsten 130 års brancheerfaring fra mere end 80 lande fremstiller og genanvender Exide et bredt sortiment af produkter, bl.a. batterier til alle former for køretøjer.