Årets julegave til børn i 2017 er et vlog-kamera

Årets julegave til børn er en udnævnelse fra appen Gimi med det formål at vise det produkt, som de fleste børn ønsker sig i julegave. Udvalget er baseret på over 40.000 af Gimis brugere. For fuldstændig information og toplister, se vedlagt pdf.

Årets julegave 2017 afspejler tydeligt den digitale generation, der udlever en stor del af sit sociale liv på internettet. Hvor tidligere generationer drømte om at blive politibetjente eller dyrlæger, drømmer mange af dagens unge om at blive vloggere eller youtubere. De nøjes ikke med at være passive tilskuere, men vil selv producere deres indhold og nå ud med deres egne meninger. For dem er videoformatet et naturligt medie, og vlog-kameraet et nødvendigt redskab. Er det mon nu, vi oplever en ny generation af iværksættere vokse op?

Årets julegave til børn skal leve op til følgende to kriterier:
- Produktet skal stå for den største stigning i opsparingsmål i appen Gimi i løbet af 2017
- Produktet skal være blandt de ti almindeligste opsparingsmål i appen Gimi i 2017
Vlog-kameraet lever op til begge kriterier:
- Vlog-kameraet er det opsparingsmål, der er steget mest, og er helt nyt på listen for dette år.
- Vlog-kameraet er blandt de ti almindeligste opsparingsmål (nr. 4), hvilket svarer til 8 % af
alle opsparingsmål.

Børns Juleønsker 2017
Den digitale trend holder stadig. Gennem statistikken Børns Juleønsker 2017 ses det, at børns og unges digitale liv udvikler sig og bliver mere avanceret. Forskellige enheder, som f.eks. smartphones, computere og tv-spil, er endnu mere populære end sidste år. Det samme gælder computerspil, streaming-tjenester og apper, som ligger øverst på listen til julemanden. Det fysiske legetøj daler længere og længere ned på listen. Nutidens unge anvender hellere digitale værktøjer til at kommunikere, lege og udforske nye områder. En anden interessant opdagelse er, at sidste års julegave, airbordet, er faldet kraftigt i popularitet og ser ud til at have været en døgnflue.

Om undersøgelsen
Gimi arbejder for, at samfundet på en bedre måde skal kunne hjælpe børn med at købe, spare op og håndtere deres egne penge. Gimi har præsenteret årets julegave til børn for at fortælle om de ønsker, børn har til jul, påvise forbrugertendenser blandt unge og for at øge forståelsen for børn og unges hverdag i vore dage.

I undersøgelsen håber vi at præsentere:
• Hvad der er aktuelt og repræsentativt for det, børn ønsker sig til jul
• Hvad danske børn i forskellige aldre ønsker sig til jul
• Gode råd til familier og forældre, som skal købe julegaver til børn i alderen 5 - 16 år

Undersøgelsen er gennemført således:
I appen Gimi styrer børn og forældre sammen børnenes uge- og månedspenge. I appen sætter børnene deres egne opsparingsmål op, og med over 40.000 antal brugere i undersøgelsen, er resultatet af børnenes opsparingsmål udarbejdet i en samlet oversigt, så man kan se, hvad børn vil have og ønsker sig.

PR-ansvarlig hos Gimi
+46 (0)73-509 05 16
martina@gimitheapp.com

Philip Haglund