Kunne du tænke dig at se Samson folde sig ud når han får besøg af sin yndlingsblondine?

Givskud Zoos store hangorilla, Samson, er helt vild med blondiner. Faktisk så meget at han bliver helt vild i varmen. Han farer rundt i anlægget, slår sig på brystet og udsender en kraftig lugt, som mest af alt kan sammenlignes med et par gamle fodboldstøvler eller et svedigt herreomklædningsrum. Alt sammen for at vise hvor attraktiv han er.

Jill Byrnit, som yndlingblondinnen også hedder, er uddannet psykolog, men har i mange år arbejdet med menneskeaber rundt omkring i verden blandt andet i Afrika og på Borneo, og har selvfølgelig arbejdet med Samson og resten af familien her i Givskud Zoo. Hun besøger parken d. 12.-19. Juli og snakker blandt andet om hvad kan aberne forstå og hvor går grænsen mellem os og dem? Hvor ligger forskellene og hvor er lighederne? Weekenden i uge 28 byder på en afrikansk dansegruppe, Utamaduni. De lader jungletrommerne buldre ved gorillahytten og byder op til dans. Børnene kan få lov til at finde deres indre gorilla frem og lave masker, samt lege krybskyttere og skovhugstfirmaer. Program 11.-12. Juli 13.00, 15.00 og 17.00 Utamaduni - afrikansk dansegruppe 12.00-16.00 Maskefremstilling for børn 10.00-15.30 Konkurrence 15.30 Udtrækning af vindere Program 12.-19. Juli 12.00-16.00 Maskefremstilling for børn 10.00-15.30 Konkurrence 15.30 Udtrækning af vindere 13.30, 14.30 og 16.00 Fodring, quiz og gode historier om gorillaer /Jill Byrnit

Om os

Formidling, bevarelse og forskning, samt at tilbyde vores gæster et rekreativt miljø er de grundliggende formål for Givskud Zoo.Næsten 40 års udviklingI næsten 40 år har Givskud Zoo formidlet viden og gode dyreoplevelser til sine gæster. Givskud Zoo startede i 1969 som Løveparken og havde de første år kun løver. Siden da er dyrebestanden blevet udvidet med mange nye arter, og i dag huses der ca. 80 forskellige dyrearter i parken. Målet er ikke pengeGivskud Zoo er én af blot 6 statsanerkendte zoologiske haver i Danmark. Disse statsanerkendte zoologiske institutioner har det til fælles, at de er ikke-profiterende og at de følger et sæt etiske regler, der foreskriver at formålet med dyrebestanden er: Formidlling og undervisningBevarelse af truede dyrForskningForpligtelserne for en moderne zooGivskud Zoo har været statsanerkendt siden 1989, og er en moderne zoo med de forpligtelser, der følger med: Formidling, bevarelse af truede dyrearter samt forskning er de grundliggende formål for Givskud Zoo i dag. Alt sammen i et rekreativt miljø, hvor vores gæster kan få store dyreoplevelser i hyggelige omgivelser.