Lortedage - en rigtig møgweekend i Givskud Zoo

I weekenden d. 5. og 6. september kan børn og voksne i Givskud Zoo opleve en dag i selskab med det, vi ellers ikke taler om: Ekskrementer, afføring eller slet og ret lort!

– Givskud Zoo har tidligere afholdt ”Lortedage” og vi ved, at børnene synes, lort er ulækkert og måske endda lidt forbudt at snakke om, fortæller formidler Lone Hoy Studskjær. Men de synes også, det er enormt spændende. Lortedagene starter allerede ved indkørslen til parken, hvor gæsterne mødes af en meterhøj bunke lort – og det vækker opsigt hos børnene, siger Lone Hoy Studskjær. Inde i parken opfører teatertruppen Edutainment børneteaterstykket ”Muldvarpen, der ville vide hvem, der havde lavet lort på dens hoved” tre gange hver dag. Teaterstykket foregår ude i parken blandt dyrene. Det starter ved elefanterne og tager derefter gæsterne med rundt til bl.a. kamelerne og ulvene. – Igen i år kan man helt gratis prøve at lave sit eget ”lortepapir” af…. ja, lort! Her får børnene lov til at lave deres eget papir af genbrugsmaterialerne kogt elefantlort og blendet papir. Og de må selvfølgelig tage det med hjem bagefter, fortsætter Lone Hoy Studskjær. Hele weekenden kan man deltage i to konkurrencer: I ”Gæt en lort” skal man gætte hvilket dyr, der har lavet hvilken lort. Årets anden konkurrence ”Det store kredsløb” sender deltagerne rundt i parken til spørgsmål om lortens vej fra gødning til plante, til mad for en gnu og til lort igen. Program for ”Lortedage” i Givskud Zoo: Lortepapir-fremstilling i skolestuen: Kl. 12.00 – 16.00 Børneteaterstykket ”Muldvarpen, der ville vide hvem, der havde lavet lort på dens hoved”: Kl. 12.00, 13.45 og 15.30 Konkurrencerne ”Gæt en lort” og ”Det store kredsløb” Afvikles kl. 10.00 – 16.00 Vindere udtrækkes kl. 14.30 og kl.16.00 ved elefanterne.

Om os

Formidling, bevarelse og forskning, samt at tilbyde vores gæster et rekreativt miljø er de grundliggende formål for Givskud Zoo.Næsten 40 års udviklingI næsten 40 år har Givskud Zoo formidlet viden og gode dyreoplevelser til sine gæster. Givskud Zoo startede i 1969 som Løveparken og havde de første år kun løver. Siden da er dyrebestanden blevet udvidet med mange nye arter, og i dag huses der ca. 80 forskellige dyrearter i parken. Målet er ikke pengeGivskud Zoo er én af blot 6 statsanerkendte zoologiske haver i Danmark. Disse statsanerkendte zoologiske institutioner har det til fælles, at de er ikke-profiterende og at de følger et sæt etiske regler, der foreskriver at formålet med dyrebestanden er: Formidlling og undervisningBevarelse af truede dyrForskningForpligtelserne for en moderne zooGivskud Zoo har været statsanerkendt siden 1989, og er en moderne zoo med de forpligtelser, der følger med: Formidling, bevarelse af truede dyrearter samt forskning er de grundliggende formål for Givskud Zoo i dag. Alt sammen i et rekreativt miljø, hvor vores gæster kan få store dyreoplevelser i hyggelige omgivelser.